آویز پرنده هخامنشی

آویز پرنده هخامنشی

.

دوشنبه 13 فروردین 1397
6305

آویز پرنده هخامنشی | گنجینه آمودریا

گنجینه آمودریا یا جیحون، مهم ترین و بزرگ ترین گنج برجا مانده از امپراتوری بزرگ و باشکوه هخامنشی است که در مجموع شامل ۱۷۰ شی زرین و سیمین می شود. این اشیاء با ارزش در معبدی باستانی در کناره رود جیحون کشف شده اند و به همین دلیل به نام گنجینه جیحون یا آمودریا شهرت یافته اند. 

آویز پرنده هخامنشی نیز جزئی از گنجینه با ارزش آمودریا می باشد. این آویز زرین در شکل یک پرنده شکاری، احتمالا عقاب یا باز خلق شده است. بخش بالایی بال های عقاب ها دایره هایی کوچک و بخش پایینی نیز خطوطی موازی به چشم می خورند. از این اشال برای نشان دادن جزئیات بال پرنده استفاده کرده اند. همان طور که گفته شد آویز پرنده هخامنشی کاملا از طلا ساخته شده و وزنی برابر ۱.۵ گرم دارد. 

آویز زرین پرنده هخامنشی، همراه بسیاری از بخش های گنجینه جیحون، امروزه در موزه بریتانیا لندن نگهداری می شود. 

چرا این گنجینه ارزشمند در موزه های خارجی است؟!

در اواخر قرن نوزدهم یکی از فرماندهان ارتش انگلیس به نام «کاپیتن برتون» در میانه راه پیشاور به کابل، تعدادی بازرگان را اسیر دست راهزنان دید. وی آن ها را نجات داد و در همین زمان از موضوع گنجی که به همراه آنان بود، باخبر شد. پس از آن بود که «برتون» تعدادی از اشیای گنجینه را خریداری کرد و همراه خود به انگلیس برد. از سویی دیگر «سراگوستوس فرانک» مدیر وقت موزه انگلیس، تکه های دیگری از این اشیاء باستانی و با ارزش را در «راولپندی پاکستان» و نقاط دیگری از هند خریداری کرد و توانست مجموعه آمودریا را تکمیل کند. بدین گونه، گنجینه ارزشمند آمودریا زینت بخش موزه های بریتانیا، موزه ویکتوریا و آلبرت انگلستان شد.

 

دوره تاریخی: هخامنشیان

زمان ساخت: قرن پنجم تا چهارم پیش از میلاد مسیح

جنس: طلا 

مشخصات : ارتفاع: ۱.۶۵ سانتی متر؛ وزن: ۱.۵ گرم

محل کشف: تخت قباد، تاجیکستان

محل نگهداری: موزه بریتانیا، لندن

 

 

نظر بدهید