مجسمه مسی ۵ هزار ساله

مجسمه مسی ۵ هزار ساله

.

دوشنبه 13 فروردین 1397
7586

مجسمه مسی ۵ هزار ساله

 این مجسمه مسی در شمایل فردی قهرمان و یا شیطانی ساخته شده است. بر بالای سر این مجسمه کلاهی با شاخ های قوی و درشت از یک بز و بر روی کتف این فرد، لباسی از بال ها و لاشه یک پرنده شکاری بزرگ به چشم می خورد. این دو نماد هر دو نمادهای افزایش دهنده قدرت در شمایل مجسمه هستند. چکمه های مجسمه رو به بالا برگشته که مروبط به افراد ساکن در کوهستان هاست. 

این مجسمه زمانی ساخته شده که نخستین شهرها در سومر باستان پدید آمدند. یک تصور جدید جهانی از شمایل انسانی در هنرهای آن زمان پدید آمد، که با استفاده از نسبت های دقیق، اشکال برجسته و سیمایی منحصر به فرد صورت می گرفت. در این مجسمه مسی، وجود کمبرند سه تیکه و ریش نمادهایی الهی و سلطنتی محسوب می شوند. امکان دارد ترکیبی از اشکال انسانی و حیوانی برای به تصویر کشیدن دنیای فراطبیعی و یا شاید برای بیان اعتقادات شمنیسم () بوده است. با این حال این مشخصه ها بیش تر به هنرهای نیاعیلامی در ایران شباهت دارد. در دوره نیاعیلامی، مردمان منطقه سبک مخصوص خود را در فلزکاری و ساخت ظروف فلزی داشتند.

همان طور که از نامش معلوم است، این مجسمه پنج هزار ساله از آلیاژ مس ساخته شده، ۱۷.۵ سانتی متر ارتفاع داشته و عرضی ۵.۴ سانتی متری دارد. محل دقیق کشف مجسمه مسی مشخص نیست، اما احتمالا محل کشف در جنوب غربی ایران و یا منطقه میان رودان بوده است. مجسمه مسی پنج هزار ساله امروزه در گالری ۴۰۲ موزه متروپولیتن در معرض دید عموم قرار دارد. 

 

دوره تاریخی: نیا عیلامی یا پیش عیلامی

زمان ساخت: ۳۰۰۰ سال پیش از میلاد مسیح

جنس: آلیاژ مس

ابعاد: ارتفاع ۱۷.۵ سانتی متر؛ عرض ۵.۴ سانتی متر

محل کشف: ایران یا میان رودان

محل نگهداری: موزه متروپولیتن، نیویورک

 

نظر بدهید