بت برنزی لرستان

بت برنزی لرستان

.

دوشنبه 13 فروردین 1397
6565

بت برنزی لرستان | تندیس ۲۸۰۰ ساله

به تاریخ جهان باستان و تمدن های قدیمی که نگاهی بیاندازیم، می بینیم قدمتش به حدود ۶۰ هزار سال پیش و زمان نخستین انسان ها بر می گردد و تا نزدیک قرن هفتم میلادی ادامه پیدا می کند، یعنی زمانی که بزرگ ترین امپراتوری های دنیا از بین رفتند. در این فاصله دراز اتفاقات بسیاری افتاده و رویدادهای مختلفی بر زمین و انسان گذشته است، تمدن های بسیاری شکل گرفتند و انسان به تدریج به پیشرفت های شاخصی دست یافت. دانشمندان بر اساس همین دستاوردها، تاریخ را به دوره های مختلفی تقسیم کرده اند که یکی از آن ها دوره برنز و مفرغ می باشد. دوره برنز؛ زمانی بود که آدمی در سر تا سر جهان از برنز، آلیاژ مس و قلع برای ساخت وسایل و ابزار روزمره خود استفاده می کرد و باستان شناسان معتقدند در اغلب نقاط دنیا، تاریخی در حدود ۳۶۰۰ تا ۱۰۰۰ سال پیش می باشد.

اگر برویم سراغ تاریخچه استفاده برنز در جهان، می بینیم که سرزمین ایران خواستگاه قدیمی ترین ظروف و ابزار برنزی است! وسایلی که قدمتشان را در حدود ۵ هزار سال پیش تخمین می زنند و قدیمی ترین اشیاء مفرغی جهان محسوب می شوند. در میان مناطق و بخش های مختلف ایران، لرستان پیشینه ای درخشان در صنعت برنز و مفرغ دارد و تا به حال مجموعه اشیاء بی نظیری در این مرز و بوم کشف شده است. مردمان لرستان با استفاده از هنر مفرغ کاری و ساخت وسایل برنزی، به انتقال و نشان دادن مفاهیم مشترک مذهبی، بیان قوانین و انتقال هنر اجدادی می پرداختند.

در پیش رو یکی از این تندیس های باستانی را می بینید که متعلق به لرستان است و متخصصین معتقدند در حدود ۲۸۰۰ تا ۲۷۰۰ سال پیش ساخته شده است. این تندیس برنزی در واقع نوعی بت محسوب می شود و نشان از عقاید مذهبی مردمان زمان خویش دارد.

امروزه بت برنزی لرستان در موزه رضا عباسی نگهداری می شود و می توانید همه روزه از ساعت ۹ تا ۱۷ به بازدید این تندیس باستانی بروید.

 

زمان ساخت: قرن ۸-۷ پیش از میلاد

جنس: مفرغ یا برنز (آلیاژی از مس و قلع)

محل نگهداری: موزه رضا عباسی، تهران

ساعات بازدید: ۹ تا 17

 

 

 

نظر بدهید