قطب‌نمای زرین

قطب‌نمای زرین

.

دوشنبه 13 فروردین 1397
7526

قطب‌نمای زرین از دوره قاجار

در سفرهای مختلف به خصوص سفرهایی که نیاز به تعیین جهت و مسیر وجود دارد، اغلب وسیله ای به همراه دارند که به "قطب نما" معروف است. این وسیله  با عقربه های خود و نیروی مغناطیسی کره زمین در جهت یابی به مسافر کمک می کند. 

در جایی که نیاز به یافتن مسیر است، درب قطب نمارا باز می کنند، عقربه ها شروع به جرخیدن حول محور خود کرده تا نیروی مغناطیسی زمین جهت شمال را نشان داده،تعجب نکنید، شمال مغناطیسی همیشه مشخص است و عقربه های قطب نما آن را پیدا می کنند و اشتباهی در کار آن ها نیست مگر اینکه اشیای آهنی، فولادي و يا كابلي قرار داشته باشد. از این وسیله کاربردی، در سفرهای دریایی، هوایی، صنایع نظامی، مخابرات و... استفاده میشود.

قطب نما در قرن سیزدهم میلادی در چین اختراع و به ایران راه پیدا کرد و استفاده های دیگری به آن اضافه شد، مثل پیدا کردن جهت قبله.

حال که با این وسیله ی کاربردی آشنا شدیم، اگر یکی از نمونه های قدیمی آن را ببینیم حتما برایمان جذاب خواهد بود. از عصر قاجار، قطب نمایی زیبا حاصل دست هنرمندان و صنعتگران این دوره در موزه ویکتوریا و آلبرت نگهداری می‌شود که از برنج ساخته شده و روی آن به شکل هنرمندانه و زیبایی طلاکوبی و قلم زنی شده؛ عقربه های قطب نما روی یک سطح برنجی که روی آن را سطحی شیشه ای پوشانده قرار دارد. روش استفاده از این قطب نما و پیدا کردن قبله برروی آن نوشته شده است. 

قطب نمای حدودا دویست ساله قاجاری نیز یکی دیگر از اشیای قدیمی ایرانی است که برای بازدید از آن باید به موزه های خارج از کشور رفت.

 

قدمت: دوره قاجار

محل نگهداری:  موزه ویکتوریا و آلبرت

 

 

نظر بدهید