بازوبند طلایی بز و پرنده هما

بازوبند طلایی بز و پرنده هما

.

دوشنبه 13 فروردین 1397
6492

بازوبند طلایی بز و پرنده هما | گنجینه جیحون

در دهه های آخر قرن نوزدهم میلادی مجموعه ای ارزشمند از سکه ها، آثار طلا و نقره ای درنیایشگاهی درمنطقه ی تخت قباد، نزدیک رودجیحون ـ آمودریا (پرآب ترین رود آسیای میانه) کشف شد.
این گنجینه متعلق به زمان امپراطوری پارس ها می باشد که ازمصر و دریای اژه، تا افغانستان و دره سند را در اختیار خود داشته است.
گنجینه آمودریا، مجموعه ۱۷۰ شی از دستبند و بازوبند، پلاک های طلا و نقره با نقش برجسته، ارابه طلایی با چهار اسب و قطعات بسیار زیبا و هنرمندانه به جای مانده از دوره هخامنشیان تشکیل شده که امروز در موزه بریتانیا، موزه ویکتوریا و آلبرت نگهداری می شود.

در میان این اشیای ارزشمند بازوبندی با نقش بز و پرنده هما، وجود داشت. این دو حیوان در دو سر بازوبند به صورت اساطیری کار شده وبه صورت  متقارن روی هم قرار می گیرند. برروی این بازوبند سنگ هایی گرانبهایی وجود داشته که ریخته و در حال حاضر بدون سنگ در معرض تماشای بازدید کنندگان قرار گرفته، این شی زرین همچون بسیاری دیگر از اشیای گنجینه ی آمودریا در موزه بریتانیا نگهداری می شود.

چرا این گنجینه ارزشمند باید در موزه های خارجی باشد؟!

یکی از فرماندهان ارتش انگلیس به نام «کاپیتن برتون» در اواخر قرن نوزدهم، در میانه ی راه پیشاور به کابل تعدادی بازرگان را میبیند که اسیر دست راهزنان بودند. وی آن ها را نجات داده و در همین زمان از موضوع گنجی که به همراه بازرگانان بود، باخبر شد. پس از آن «برتون» تعدادی از اشیای گنجینه را خریداری کرد و به انگلیس برد. از سویی دیگر “سراگوستوس فرانک” مدیر موزه انگلیس با خریداری تکه هایی دیگر در “راولپندی پاکستان” و نقاطی از هند، توانست مجموعه آمودریا را تکمیل کند. بدین گونه، گنجینه ارزشمند آمودریا زینت بخش موزه های بریتانیا، موزه ویکتوریا و آلبرت شد.

 

قدمت: حدود سده پنج پیش از میلاد ( دوره هخامنشیان)
محل اکتشاف: منطقه تخته قباد (کواد) تاجیکستان
محل نگهداری: موزه بریتانیا

 

 

 

نظر بدهید