دستبند زرین هخامنشی با سر شیر

دستبند زرین هخامنشی با سر شیر

.

دوشنبه 13 فروردین 1397
6569

دستبند زرین هخامنشی با سر شیر

این دستبندهای به جا مانده از امپراتوری هخامنشی، نوعی بازوبند صاف، محکم و با ضخامت ۶ میلی متر است که خمیدگی اندک و ظریفی در بخش میانی آن به چشم می خورد. هر انتهای آن به شمایلی از صورت شیر مزین شده که با جزئیات فراوانی پدید آمده و این شیرها خود شباهت بسیاری به شیرهای موجود در نقوش برجسته قصر داریوش اول در شوش دارند. برای به تصویر کشیدن عضله های شیر، شیوه نقطه و ویرگول به کار گرفته شده که در هنر دوره هخامنشی رایج بود. چنین شیرهایی همچنین در ریتون شیر موجود در موزه ایران باستان دیده می شود. در این دستبندها، گونه ها و بالای سر هر شیر به فیروزه و چروک های صورت نیز به لاجورد آراسته شده است. چشم ها و پوزه شیر از طلای فشرده ساخته شده و یال های شیر نیز به شکل حجره های فیروزه ای دیده می شود. به طور کلی در دو طرف به تناوب ردیف های ظریفی از لاجورد و فیروزه وجود دارد.

جالب است بدانید که این دستبندها، برخلاف تصور عموم برای بانوان ساخته نشده و گواه آن، تزئینات مجسمه های باقی مانده از قصر داریوش اول در شوش است. در نقش برجسته های کاخ آپادانا شوش، کمانداران ارتش با بازوبندهایی سلطنتی دیده می شوند که برای اطلاعات بیش تر می توانید نقش کمانداران کاخ آپادانا شوش را بخوانید. به طور کلی در دوره هخامنشی، جواهرات تنها مورد استفاده بانوان نبوده و اشخاص بلند مرتبه و درباری نیز از جواهرات مخصوص به خود استفاده می کردند. 

این جفت دستبند، در واقع جزئی از سرویس جواهرات یک فرد بلند مرتبه در امپراتوری هخامنشی بوده و به همراه آن یک گردنبند و النگو با شمایل مشابه وجود داشته است. این جواهرات از قبری در آکروپولیس شوش و توسط ژاک دو مرگان فرانسوی کشف شده اند. علاوه بر سرویس جواهرات، آن قبر با کاسه ای سیمین و دو گلدان رخام گچی تزئین شده بود. امروزه این دو دستبند زرین هخامنشی با سر شیر در موزه لوور فرانسه نگهداری می شود. 

 

دوره تاریخی: هخامنشیان

زمان ساخت: ۳۵۰ سال پیش از میلاد

جنس: طلا، لاجورد، فیروزه و مروارید

ابعاد: ضخامت: ۶ میلی متر

محل کشف: ایران، آکروپولیس شوش

محل نگهداری: موزه لوور، پاریس

 

 

نظر بدهید