بشقاب شکار قوچ

بشقاب شکار قوچ

.

دوشنبه 13 فروردین 1397
6172

بشقاب شکار قوچ

امروز به یک اثر هنری ارزشمند و نفیس دیگر می پردازیم، بشقابی که از دوران ساسانیان برایمان به یادگار باقی مانده است. این بشقاب به صورت دایره و برای تزیین و زیبایی ساخته شده. در این ظرف زیبا پادشاه در قسمت وسط در حالی که سوار بر اسب است و قوچان را با تیر و کمان شکار می کند به تصویر کشیده شده؛ تصویری که گویا سلطان شاپور دوم بوده است. وی در بین سال های  ۳۱۰ تا ۳۷۹ بعد از میلاد مسیح می زیست. 

از نظر ظاهری قطر دایره ی بشقاب ۲۱.۹ سانتی متر می باشد و پادشاه در میانه ی آن و ۴ قوچ در اطرافش در حال فرار هستند، جنس این بشقاب نفیس از نقره، طلا و جیوه می باشد و به روش سیاه قلم و منبت ساخته شده است. نکته ای در رابطه با این بشقاب جالب توجه است دقت نظر بالای هنرمند آن می باشد که با دیدی تیز و نکته سنج تمامی جزئیات و قوچ و پادشاه را به تصویر کشیده است که همین سبب شده اطلاعات دقیق تری از پوشش پادشاه و لوازم شکارشان دریابیم.

آثاری این چنینی که برای زینت و زیبایی، طرح سلطان را رویش می نگاشتند، اغلب برای همسایگان پادشاه فرستاده می شد تا نمادی باشد برای قدرت و بزرگی آن سلطان و کاری معمول بوده است و گاهی به عنوان پیش کش هم به فرمانروایان نقاط دیگر فرستاده می شد به عنوان تشکر و قدر دانی.

 

دوران تاریخی : بشقاب شکار قوچ متعلق به دوران ساسانیان می باشد.

ابعاد : بشقاب قطری برابر با ۲۱.۹ سانتیمتر دارد.

محل کشف : بشقاب شکار قوچ در شهر قزوین ، ایران یافت شده است.

محل نگهداری : در حال حاضر این بشقاب زیبا در موزه متروپولیتن نیویورک نگهداری می شود و در معرض دید عموم قرار دارد.

 

 

 

نظر بدهید