جام زرین ایلامی

جام زرین ایلامی

.

چهارشنبه 22 فروردین 1397
6016

جام زرین ایلامی

در پیش رو با جام زرینی مواجهید که حداقل قدمتی ۲۳۰۰ ساله داشته و یکی از آثار به جا مانده از تمدن باشکوه ایلامی است. تمدن ایلامی یکی از قدیمی ترین تمدن های ایرانی است که از ۲۷۰۰ سال پیش از میلاد، در منطقه شوش باستان و البته ایلام کنونی پا گرفت و محدوده وسیعی از ایران را شامل می شد. از آن جمله می توان استان های امروزی فارس، خوزستان، کردستان، لرستان، کرمانشاه، کرمان، چهارمحال و بختیاری و بوشهر را نام برد.

این جام از دو قطعه جداگانه ساخته شده که یکی بخش مسطح و زیرین جام و دیگری نوار بلند و بخش میانی جام می باشد. نقش و نگارهای روی جا نه تنها باعث تقویت اتصال دو بخش جام شده، بلکه درزها و شکاف ها را نیز از دید پنهان کرده است. به روی جام که دقت کنید، نقش سه مرد با گام های بلند را خواهید دید که از یکدیگر با مجموعه ای از نگاره های گل و برگ دار جدا شده اند. این مردها، ریش و مویی بلند داشته و جامه آن ها کتف و شانه چپ شان را پوشانده است. سازنده این جام از خطوط مورب برای نشان دادن ریش مردها استفاده کرده و جامه را با اشکال دایره، طرح دار کرده است. 

این جام زرین ارتفاعی ۱۳ سانتی و قطری در حدود ۶ سانتی متر دارد. جنس جام ایلامی از الکتروم بوده و این بدان معناست که از طلای خالص نمی باشد. امروزه جام زرین ایلامی در موزه میهو شهر کوکا ژاپن نگهداری می شود.

 

دوره تاریخی: دوره ایلام میانی

زمان ساخت: سال ۱۴۰۰ تا ۱۳۰۰ پیش از میلاد

جنس: الکتروم ( آلیاژی طبیعی از طلا و نقره)

ابعاد: ارتفاع: ۱۳.۳ سانتی متر؛ قطر: ۶ سانتی متر

محل ساخت: غرب ایران

محل نگهداری: موزه میهو، شهر کوکا ژاپن

 

 

نظر بدهید