گل‌ نبشته‌های تخت‌ جمشید

گل‌ نبشته‌های تخت‌ جمشید

.

چهارشنبه 22 فروردین 1397
3780

گل‌ نبشته‌های تخت‌ جمشید، اسناد مکتوب امپراتوری هخامنشی

گل‌نبشته‌های ایلامی باروی تخت جمشید اسناد مکتوب دست اولی در ارتباط با اوضاع سیاسی امپراتوری هخامنشی، ساختار نظام اداری، اقتصادی ، اجتماعی ، سیستم جیره‌بندی اقلام خوراکی برای کارگران، زنان ، شاهزادگان و... آن زمان است.

آنطور که ایسنا به نقل از روابط عمومی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری گزارش می دهد، « پرفسور  ووتر هنکلمن» در کارگاه آموزشی «خوانش شاهزادگان و کارگران زن در متون ایلامی باروی تخت جمشید» که به مدت ۳ روز در محل پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری برگذار شد، مقدمه ای را پیرامون زبان و فرهنگ ایلامی در دوره هخامنشی را بیان کرد و بعد از آن به تشریح تازه ترین نتایج پژوهش‌ها و مطالعات خود را بر اساس گل‌نبشته‌های ایلامی باروی تخت جمشید، با مضامینی مانند «نظام پرداخت‌های کارگری گروه‌های زنانه، مدیران زن و نحوه پرداخت پاداش‌ها به کارگران زن، زنان باردار و کارگران مادر» پرداخت.

او صحبت هایش را در حالی ادامه داد که به کشف گل‌نبشته‌های ایلامی باروی تخت جمشید توسط هیأت باستان‌شناسی موسسه شرق‌شناسی دانشگاه شیکاگو به سرپرستی «هرتسفلد» در سال ۱۹۳۳ در پای دیوار بارو در گوشه‌ شمال شرقی ایوان تخت جمشید اشاره داشت. بعد از آن در مورد این موضوع صحبت کرد که این کشفیات به دانشگاه شیکاگو منتقل شدند و «ریچارد هلک» و «جرج کمرون» مطالعاتی روی آن ها شروع کردند و «گل نبشته شاه» و «گل‌نبشته اردباما» را به همگان معرفی نمودند.

 

پژوهشگر مطالعات ایلامی مدرسه کاربردی مطالعات پیشرفته پاریس بیان کرد:

این گل‌نبشته‌ها اسناد مکتوب دست اولی در ارتباط با اوضاع سیاسی امپراتوری هخامنشی و ساختار نظام اداری، اقتصادی ، اجتماعی، سیستم جیره‌بندی اقلام خوراکی برای کارگران، زنان ، شاهزادگان ، دریافت و پرداخت‌های کالاهای محلی و مراودات تجاری و اقتصادی آن زمان است.

 

نظر بدهید