پارچ موش شکل

پارچ موش شکل

.

چهارشنبه 22 فروردین 1397
3519

پارچ موش شکل

 سفالگری و ساخت ظروف سفالی تاریخچه دور و درازی در ایران باستان دارد و به طور کلی می توان گفت یکی از مهم ترین اختراعات و ساخته های دست بشر است. شاید بتوان گفت قدیمی ترین ظرف سفالینی که در ایران کشف شده مربوط به ۸۰۰۰ سال پیش است. ظروف سفالین در طی قرون و اعصار مختلف دستخوش تغییرات شدند به طوری که از روی نقوش هر ظرف می توان دوره آن را نسبتا تشخیص داد. جالب است بدانید چشم گیرترین آثار سفالی ایرانی را در دوره پس از ظهور اسلام می توان دید که انواع متفاوتی از آن به یادگار مانده است. در دوره سامانیان، نیشابور و سمرقند دو مرکز عمده ساخت ظروف سفالی بودند که این ظروف یکی از رایج ترین و هنرمندانه ترین اشیاء دوره خود محسوب می‌شدند. پارچ موش شکل نیز در همین دوره ساخته شده است.

از آن جا که نیشابور مهد ظروف سفالین بود، سفالینه های بسیاری در این منطقه کشف شده بود اما هیچ گاه مورد توجه نبودند، تا آن که در سال های پیش از جنگ جهانی دوم کارشناسان موزه متروپولیتن، شهر نیشابور را مورد بررسی قرار دادند و ظروف بسیاری چون پارچ سفالی موش شکل را کشف کردند. به همین جهت امروزه ظروف سفالین بسیاری را در مجموعه‌ های موزه متروپولیتن نیویورک می‌توان دید.

گرچه این پارچ، تنها پارچ شناخته شده با سری به شکل موش است، اما استفاده از اشکال حیوانات برای ساخت ظروف فلزی و سفالی در اشکال متنوع بسیار در این دوره رواج داشت. بر روی بدنه این پارچ نقوشی از پرندگانی مشابه طاووس به چشم می خورد که بر روی پس زمینه ای زرد رنگ و لعابی کشیده شده اند. علاوه بر رنگ زرد، از رنگ های سبز، مشکی و قرمز نیز برای رنگ آمیزی استفاده شده است. امروزه این پارچ لعابی و موش شکل در گالری ۴۵۲ این موزه در معرض دید عموم قرار دارد.

 

دوره تاریخی: اسلامی، سامانیان

زمان ساخت: قرن دوم تا سوم شمسی، قرن ۹ تا ۱۰ میلادی

جنس: سرامیک لعابی

ابعاد: ارتفاع: ۲۶.۷ سانتی متر

محل کشف: نیشابور، ایران

محل نگهداری: موزه متروپولیتن، نیویورک

 

نظر بدهید