تندیس فاخته لاجوردی

تندیس فاخته لاجوردی

.

چهارشنبه 22 فروردین 1397
5172

تندیس فاخته لاجوردی

تندیس فاخته ی لاجوردی همان گونه که از نامش مشخص است مجسمه ای از یک پرنده ی فاخته از جنس سنگ لاجورد و به رنگ آبی لاجوردی می باشد، این پرنده ی سنگی زیبا با قوپه هایی ( پولک ) از جنس طلا در قسمت های گردن، پشت و سینه اش آراسته شده یا به عبارتی دیگر میخکوب شده است، تندیس فاخته لاجوردی با ظرافت تمام تراشیده شده است و شیارهایی که برای نشان دادن پرهای پرنده ایجاد شده است نمایان گر همین موضوع است، طول این پرنده ی زیبا ۱۱ سانتی متر می باشد.

تندیس پرنده ی فاخته از زیباترین و با ظرافت ترین مجسمه هایی است که در دوران عیلام ساخته شده است ، کاربرد این تندیس فقط تزئین بوده و کاربرد دیگری نداشته است.

این تندیس پرنده نوک ندارد و مشخص نیست که چه زمانی نوک آن شکسته شده است و جنس آن از طلا بوده یا خیر.

سفالینه و مجسمه هایی که از دوران تمدن عیلامیان به دست آمده نشان دهنده ی پیشرفت اشکال و طرح های هندسی و به کارگیری سبکی نو در مجسمه سازی است که تندیس فاخته ی لاجوردی تنها گوشه ای از هنر مردمان این تمدن را نشان می هد.

 

دوران تاریخی : قدمت این تندیس به ۱۲۰۰ تا ۱۵۰۰ سال پیش از میلاد مسیح یعنی مصادف با دوران تمدن عیلامیان و عیلام میانی می رسد ، تمدن عیلام در زمان قبل از میلاد حدود جنوب غربی فلات ایران بودند ولی در زمان امپراطوری هخامنشی به منطقه ی شوش تقلیل یافتند ، آن ها به کشورشان هلتمتی یا سرزمین خدا می گفتند.

ابعاد : تندیس فاخته ی لاجوردی حدودا ۱۱ سانتی متر می باشد.

محل نگهداری : هم اکنون تندیس فاخته ی لاجوردی در موزه ی لوور پاریس نگهداری می شود و در معرض دید عموم قرار دارد.

 

 

نظر بدهید