مجسمه گچی دف زن نشسته

مجسمه گچی دف زن نشسته

.

چهارشنبه 22 فروردین 1397
6659

مجسمه گچی دف زن نشسته

در اواسط دوره اسلامی در ایران، نشان دادن زندگی روزمره مردمان کشور توسط هنرمندان امری عادی و معمول بود. در آن میان به تصویر کشیدن موسیقی دانان و نوازندگان آلات موسیقی بیش از سایرین صورت می گرفت که در اینجا نمونه ای را می بینید و مجسمه گچی دف زن نشسته از آن دست است. 

مجسمه گچی زنی نشسته را می بینید که دفی در دستان خود نگه داشته و نحوه نگه داشتن دف اشاره به لحظه نواختن این آلت موسیقی دارد. بر بالای سر زن دستار و روسری به چشم می خورد که نحوه پوشش سر آن زمان را نشان می دهد.

این مجسمه گچی طولی ۱۲ سانتی و عرضی ۶ سانتی متری دارد و وجود جزئیات ریز موجود بر روی مجسمه به نسبت این ابعاد کوچک، بسیار جالب توجه است و احتمال دارد که این مجسمه قبلا بخشی از یک مجموعه بزرگ تر بوده باشد. اعتقاد بر این است که اشیائی چون این مجسمه کوچک، نقشی تزئینی داشته. یک انحنای جزئی در پشت مجسمه گچی به چشم می خورد که این احتمال را مطرح می کند این شمایل دف زن نشسته، قبلا جزئی از یک ترکیب بزرگ تر گچی دیواری بوده است. 

این شمایل گچی دف زن در قرن دوزدهم میلادی ساخته شده و با استفاده از قالب پدید آمده است. همچنین بقایای کوچک رنگی بر روی مجسمه حاکی از آن است که پس از ساخت مورد رنگ آمیزی قرار گرفته است. مجسمه گچی دف زن نشسته امروزه در گالری ۴۵۳، موزه متروپولیتن در معرض دید عموم قرار دارد.

 

دوره تاریخی: اسلامی

زمان ساخت: قرن دوازدهم میلادی

جنس: گچی

ابعاد: طول: ۱۲.۱ سانتی متر، عرض: ۶.۴ سانتی متر

محل کشف: ایران

محل نگهداری: موزه متروپولیتن، نیویورک

 

 

نظر بدهید