سردیس مرد اشکانی

سردیس مرد اشکانی

.

چهارشنبه 22 فروردین 1397
5602

مجسمه سر مرد اشکانی | هنر فلز و خاک

در این مطلب به صورتکی که نگاشته شده از یک مرد پارتی است خواهیم پرداخت ، این اثر هنری که تنها قسمت صورت یک مرد پارتی را نمایش می دهد ساخته شده از جنس سرامیک و لعاب و خاک می باشد، این صورت به رنگ خاک مناطق گرم و خشک یعنی قهوه ای روشن مایل به طلائی می باشد ، در قسمت ریش این مرد اثراتی از نقطه های آهنی براق و گچ هم دیده می شود که احتمال می رود بر اثر حرارت بالایی است که در قالب گیری این مجسمه استفاده شده که این سبک هنری در زمان اشکانیان بسیار رایج بوده است.

با دیدن این صورتک می توان به گوشه ای از فرهنگ و تمدن در آن زمان پی برد ، برای مثال این مرد دارای موهایی است که آن ها را از وسط به صورت فرق وسط باز کرده و آرائیده که تصدیق کننده ی تاریخ این مجسمه است ، زیرا در زمان اشکانیان این مدل موی اغلب مردان بوده و ریشی تقریبا بلند دارد که در بیشتر مردان آن زمان رواج داشته است ،  و حتی در سکه هایی که از آن زمان باقی ماند ه است هم موی فرق وسط و ریش بلند کاملا قابل مشاهده می باشد.

از نظر ظاهری صورت مرد در این اثر هنری باریک و دراز با بینی ای برجسته و طبیعی است که شباهت زیادی به صورت یک مرد واقعی دارد ، مردی با اصالت ایرانی . 

 

دوران تاریخی : مجسمه ی سر مرد متعلق به دوران اشکانیان ، یک یا دو قرن بعد از میلاد مسیح می باشد.

ابعاد : ابعاد دقیق این اثر هم ۲۰.۹ سانتی متر می باشد.

جنس : خاک ، لعاب و فلز .

محل نگهداری : در حال حاضر این صورتک کهن در موزه ی متروپولیتن نیویورک گالری ۴۰۵ نگهداری میگردد و در معرض دید عموم قرار دارد.

 

نظر بدهید