نقش ارابه چهار چرخ ۶۰۰۰ ساله

نقش ارابه چهار چرخ ۶۰۰۰ ساله

.

چهارشنبه 22 فروردین 1397
3623

نقش ارابه چهار چرخ ۶۰۰۰ ساله

قصد داریم به یکی از کهن ترین سنگ نگاره های ایران سر بزنیم، سنگ نگاره ای که همچنان نقوش کنده شده بر رویش واضح و مشخص است. نقش ارابه ی چهار چرخ سنگ نگاره ای است که طرح حیوانی شبیه به گاو در آن به تصویر کشیده شده است. گویا این حیوان نوعی گاو اهلی می باشد که در حال حاضر منقرض شده، اما در این که دقیقا چه حیوانی است شک و تردید وجود دارد. این حیوان در حال کشیدن ارابه ای است که چهار چرخ دارد و همین موضوع نمایان گر پیشرفت تمدن بشری در گذشتگان دور است که به تکنولوژی ساخت چرخ و ارابه دست یافته بودند. همانطور که می دانید ابداع چرخ نقش مهمی در پیشرفت جهانیان داشته است.

اگر به سنگ نگاره توجه کنید فردی را می بینید که روی ارابه ایستاده است و با شلاق گاو را هدایت می کند. طرح ارابه ی چهار چرخ روی تخت سنگی به رنگ سیاه و بسیار تیره کشیده شده و همین دلیلی است تا نقش بیشتر خودنمایی کند و با گذر زمان همچنان با یک نگاه کاملا مشخص و واضح است که نقش ارابه ای چهار چرخ به همراه یک گاو است.

این سنگ نگاره جزو اولین سنگ نگاره ها با نقوش ارابه های چهار چرخ و دو چرخ است که در میان سنگ نگاره های منطقه تیمره خمین استان مرکزی کشف شد. جالب است بدانید که در این منطقه ۲۱ هزار سنگ نگاره در مساحت تقریبی ۱۵۰ کیلومتر مربعی وجود دارند که قدمت برخی از آن ها را بیش از ۴۰ هزار سال تخمین زده اند.

 

دوره ی تاریخی : می گویند این سنگ نگاره ی ارابه، اولین نقش ارابه است که در ایران یافت شده و متعلق به ۶۰۰۰ سال پیش می باشد.

نگارنده : متاسفانه هنوز مشخص نیست چه کسی نقش ارابه ی چهار چرخ را بر روی سنگ کشیده است.

محل نگهداری : از محل دقیق این سنگ نگاره ی زیبا اطلاعات دقیقی در دسترس نیست و احتمال می رود جزو سنگ نگاره های منطقه ی تیمره ی خمین در استان مرکزی باشد

 

 

نظر بدهید