بخشی از محراب مسجد ایرانی

بخشی از محراب مسجد ایرانی

.

پنجشنبه 23 فروردین 1397
7324

بخشی از محراب مسجد ایرانی

به بخشی از مساجد محراب می گویند که در داخل و به سوی قبله ساخته می شوند و در واقع سمت قبله و محلی که امام جماعت در آن نماز می گذارد را مشخص می کند. محراب ها عنصری معمارانه و شاخص در بنای مساجد محسوب می شوند. این عناصر اغلب به صورت طاقچه و به شکل مقعر ساخته شده اما نمونه های صاف آن ها نیز مانند این محراب موجود است. 

نمونه پیش رو، تنها شامل بخش بالایی محراب می شود و بدون شک اندازه کل محراب در مجموع بسیار بزرگ تر است این بخش می باشد. با دقت که بهاین محراب زیبا بنگرید، نوشته هایی را به زبان عربی در دور تا دور حاشیه آن خواهید دید. این حواشی آیاتی از قرآن کریم است که به خط کوفی نوشته شده و در آن به بهشت آسمانی اشاره می کند. در این آیات بهشت، جایگاه ابدی برخی دانسته شده است. 

این محراب از مسجدی در کاشان جدا شده و همان طور که گفته شد تنها بخشی از محراب می باشد. ارتفاع این بخش در حدود ۱۰۲ سانت و عرضی برابر ۱۲۰ سانتی متر دارد. محراب پیش رو با کاشی های لعابی و براق به رنگ های آبی فیروزه ای و زرد کبالتی می باشد و قدمتی ۷۰۰ ساله دارد. امروزه محراب کاشانی، همانند بسیاری از آثار تاریخی دیگر کشورمان در موزه ای خارجی، به نام موزه هنر لس آنجلس قرار دارد. همان طور که از نامش پیداست، موزه هنر لس آنجلس در شهر لس آنجلس آمریکا واقع شده است.

 

دوره تاریخی: اسلامی

زمان ساخت: قرن چهاردهم میلادی

مشخصات:  ابعاد: ۱۰۲.۸۷ × ۱۱۹.۰۶۲۵ سانتی متر؛ وزن: ۱۲۲.۵ کیلوگرم

جنس: کاشی لعابی و رنگین

منطقه: ایران، اصفهان، کاشان

محل نگهداری: موزه هنر لس آنجلس، لس آنجلس، کالیفرنیا، ایلات متحده آمریکا

 

 

نظر بدهید