کرنای هخامنشی

کرنای هخامنشی

.

دوشنبه 13 فروردین 1397
8283

کرنای هخامنشی | ساز باستانی در تخت جمشید

موزه گردی یکی از جالب ترین تفریحات ممکن است که متأسفانه کم تر در میان مردمان کشورمان رایج است و به هنگام بیکاری اصلا در میان برنامه های ما جایی ندارد. بیگانگی ما با این مراکز فرهنگی و تاریخی به قدری است که اگر بخواهیم تنها نام ده موزه معروف ایران را نام ببریم با مشکل رو به رو می شویم، چه برسد به این که درباره مجموعه های تاریخی و ارزشمند ایران هم اطلاعاتی داشته باشیم. امروز همراه کارناوال باشید تا با هم به سراغ یکی از مهم ترین موزه های ایران برویم و گنجی باستانی را از نزدیک ببینیم. 

موزه تخت جمشید که در خود پرسپولیس یا تخت جمشید واقع شده، مجموعه ای تاریخی است که با استفاده از کشفیات یافت شده در این محوطه و در قدیمی ترین بنای تاریخی ایران دایر شده است. مجموعه هایی که در این موزه به نمایش گذاشته شده، هر کدام در طی کاوش های سال های مختلف به دست آمده اند. از آن جمله می توان به مهره های رنگی چشم، گل نبشته های تخت جمشید، سر نیزه، پیکان، بخش هایی از تندیس های باستانی، آتشدان، خشت لاجوردی و ... اشاره کرد.

کرنای مفرغی یا هخامنشی یکی از گنجینه های جالب توجه موزه تخت جمشید است که دیدنش را نباید از دست بدهید. خوب است بدانید که کَرنا، نوعی ساز بادی و قدیمی بوده که ریشه در تاریخ کهن ایرانیان دارد و قدمتش حداقل ۲۵۰۰ سال می باشد. بنا بر اسناد تاریخی و یادداشت های تاریخ نویسان بزرگی چون هرودوت و استرابون، کرنا در دوره هخامنشی کاربردهای نظامی داشت و از آن برای اعلان های نظامی، جشن ها و جنگ ها استفاده می کردند.  

کرنای هخامنشی از جنس مفرغ یا برنز بوده که نوعی آلیاژ از مس و قلع می باشد و در سال ۱۳۳۶ خورشیدی از آرامگاه داریوش سوم در محوطه تخت جمشید پیدا شد. این ساز بادی و باستانی طولی برابر با ۱۲۰ سانتی متر دارد، قطر دهانه خروجی آن ۴۸ و قطر دهانه ورودیش نیز ۵ سانتی متر می باشد. باستان شناسان با بررسی بر روی کرنای مفرغی دریافتند که متعلق به قرن ششم پیش از میلاد بوده و بنابراین حدودا قدمتی ۲۶۰۰ ساله دارد. 

امروزه کرنای هخامنشی در موزه تخت جمشید نگهداری می شود و همه روزه از ساعت ۸ تا ۱۷:۳۰ می توانید به بازدیدش بروید.

 

دوره تاریخی: هخامنشی

قدمت: قرن ششم پیش از میلاد

ابعاد کرنا: طول: ۱۲۰ سانتی متر؛ قطر دهانه خروجی: ۴۸ سانتی متر؛ قطر دهانه ورودی: ۵ سانتی متر

سال و محل کشف: ۱۳۳۶ خورشیدی در تخت جمشید 

محل نگهداری: موزه تخت جمشید

هزینه ورودی موزه: ۳۰۰۰ تومان

ساعات بازدید: ۸ تا17:30

 

نظر بدهید