شمشیر طلا ساسانی

شمشیر طلا ساسانی

.

دوشنبه 13 فروردین 1397
14304

شمشیر طلا ساسانی

 عموما پادشاهان دوره ساسانی را با شمشیری آویخته از کمربند و در شمایل مردی پیروز در میدان به تصویر می کشند. این شمشیر آهنی با غلاف چوبین و رویه طلایی، نمونه پر زرق و باشکوهی از شمشیرهای دوره ساسانی است. جالب آن که شمشیرهای این دوره از قبایل هون الهام گرفته شده است. قبایل هون در قرن های شش و هفت میلادی در محدوده آسیا و اروپا و به صورت چادر نشینی زندگی می کردند. این شمشیر طلای ساسانی تیغه ای دراز و باریکی دارد که با دو انگشت می توان آن را نگه داشت. بر روی غلاف شمشیر اشکالی P شکل به چشم می خورد که در اصل با دو بند با درازای مختلف متصل می شدند. این بندها شمشیر را به صورت آویخته از کمربند جنگجو نگاه داشته و در واقع به گونه ای بوده اند که جنگجو به هنگام جنگ و حتی در پشت اسب، به راحتی بتواند شمشیر را از غلاف خود بیرون بکشد.

این شمشیر طلا خود به لعل و آبگینه مزین است و سطح آن با طرحی از پرهای پرندگان پوشیده شده. جالب آن که مشابه چنین طرحی را بر روی کلاهخود جنگجویان ساسانی می توان دید. این مشابهت محققان را به این نتیجه نیل داد که طرح پردار نمادی از خدای پیروزی زرتشتیان، وَرَهْران یا بهرام است. 

چندین شمشیر شناخته شده مشابه این شمشیر یافت شده که برخی با طلا و برخی با نقره ساخته شده اند. تمام این شمشیرها هم در شکل و هم از لحاظ تکنیک به صورت یکسانی ساخته شده، اما شمشیر طلای پیش رو نمونه قابل توجهی از میان تمام آن هاست که به طرزی استادانه ساخته شده است.

شمشیر طلای ساسانی طولی ۱۰۰ سانتی متری دارد و در حال حاضر در گالری ۴۰۵، موزه متروپولیتن در معرض دید عموم قرار دارد. 

 

دوره تاریخی: ساسانی 

زمان ساخت: قرن هفتم میلادی

جنس: تیغه: آهن؛ غلاف و دسته شمشیر: رویه طلا بر روی چوب، مزین به لعل و آبگینه ؛ محافظ: طلایی و برنزی

ابعاد: طول ۱۰۰.۳ سانتی متر

محل کشف: ایران

محل نگهداری: موزه متروپولیتن، نیویورک

 

نظر بدهید