طوق زرین هخامنشیان

طوق زرین هخامنشیان

.

دوشنبه 13 فروردین 1397
6888

طوق زرین هخامنشیان

به گردنبندی زیبا خواهیم پرداخت که به صورت طوقی گرد از جنس طلا ساخته شده است ، بد نیست بدانید که طوق به هر آنچه که مدور و گرد دور گردن برگردد گفته می شود ، این گردنبند هم به دلیل آن که ظاهری دایره ای دارد طوق نام گرفته است ، دو سر این طوق زرین با هیبت دو شیر تزیین شده است این شیران تا نیمه ی بدن با ظرافت تمام بر طلا حکاکی شده اند و کاملا اعضای بدنشان قابل مشاهده می باشد ، قفل طوق در قسمت میانی آن واقع شده است.

طراحی زیورآلات با نقش های حیوانات در دوران هخامنشیان امری شایع بوده است و اغلب طلاجات آثاری از سر یا بدن حیواناتی مانند شیر ، قوچ ، بز یا اژدها داشته اند که در سال های اخیر دوباره مورد توجه ایرانیان قرار گرفته است، هنرمندان در این دوران در بیشتر آثار هنریشان از طرح حیوانات بهره می گرفته اند و تنها استفاده از این طرح ها به زیورآلات ختم نمی شد، تا جایی که حتی روی برخی اسلحه های آنان هم طرح شیر و اژدها دیده می شود.

این اثر ایرانی زیبا قطعا بیشتر برایتان ارزشمند خواهد بود زمانی که بدانید متعلق به حدود ۲۵۰۰ سال پیش است اما با ظرافتی باور نشدنی ساخته شده است و از افتخارات هنر ایران کهن می باشد.

 

دوران تاریخی : طوق زرین متعلق به ۲۵۰۰ سال پیش و احتمالا مربوط به دوران هخامنشیان می باشد.

محل کشف : این طوق ارزشمند در کلکسیون شخصی پتر اول که تزار کشور روسیه بوده است یافت شده و محل دقیق کشف آن مشخص نیست ، تنها می دانیم که این شخص علاقه ی زیادی به جمع آوری زیور آلات داشته .

محل نگهداری : این اثر زیبا در موزه ی آرمیتاژ روسیه نگهداری می شود و در معرض دید عموم قرار گرفته است.

 

نظر بدهید