کوزه برنزی با شمایل ۶ حیوان

کوزه برنزی با شمایل ۶ حیوان

.

چهارشنبه 22 فروردین 1397
5754

کوزه برنزی با شمایل ۶ حیوان

در هزاره سوم پیش از میلاد مسیح، برنز به همراه آلیاژی از مس و قلع به صورت عمده در محدوده ایران کاربرد داشت. مردمان این خطه با استفاده از شیوه های ریخته گری از این ترکیب فلزی اشکال مختلفی می ساختند. در واقع آن ها با ریختن فلز ذوب شده در قالب ها و یا با استفاده از چکش کاری این ظروف فلزی را خلق می کردند. 

این کوزه باشکوه کاملا با استفاده از چکش کاری و دو صفحه فلزی که در وسط با استفاده از برنز پرچ کاری شده اند، خلق شده است. بر روی این کوزه بزرگ، شمایل شش پرنده، درخت و چندین حیوان شاخ دار با استفاده از تکنیک های مسگرانه حکاکی شده است. بعد از اتمام ساخت کوزه، این ظرف با استفاده از ابزاری کُند به صورت چشمگیری تزئین شده که خطوطی دنباله دار را بر روی بدنه ظرف پدید آورده است. جالب آن که خطوط و تزئینات مشاهده شده بر روی این کوزه با پلاک های عاجی رنگی که در قلعه سوخته حسنلو کشف شده و همچنین ظروف سیمین و طلایی یافت شده در مارلیک، تشابهات زیادی دارد. همچنین جالب توجه است بدانید که تزئینات و حکاکی های موجود بر روی این کوزه، شباهت بسیاری به ظروف سفالی به سبک بز وحشی شرق یونان دارد. این بدان معناست که سفالگران یونانی با این سبک و تزئین ظروف ایرانی آشنایی داشته اند. 

به طور کلی بر روی این کوزه نقش شش حیوان را می توان دید که نقوشی از حیوانات افسانه ای هستند. ارتفاع کوزه برنزی ۳۴ سانتی متر است و امروزه در گالری ۴۰۴، موزه متروپولیتن در خیابان فیفث آونو در معرض دید عموم قرار دارد.

 

دوره تاریخی: دوره آهن دوم

زمان ساخت: ۱۰۰۰ تا ۸۰۰ سال پیش از میلاد مسیح

جنس: برنز 

ابعاد: ارتفاع: ۳۴.۸ سانتی متر

محل کشف: شمال غربی ایران

محل نگهداری: موزه متروپولیتن، نیویورک

 

 

نظر بدهید