کاسه با طرح هایی خاص

کاسه با طرح هایی خاص

.

چهارشنبه 22 فروردین 1397
5517

کاسه با طرح هایی خاص | جلوه هنر اشکانیان

ظروف کهن از نشانه هایی هستند که تاریخ گذشتگان را به وضوح بازگو می کنند، اینجا هم می خواهیم با یک پیاله ی قدیمی آشنا شویم. جنس این پیاله از نقره می باشد و همه ی سطح آن با طلا و سنگ های قیمتی منبت کاری شده است؛ منبت هایی که همگی تابع نظم و ترتیب هستند.

به طور کلی این کاسه ۱۶ گل در اطراف و یک گل در وسط دارد که در تعداد گلبرگ هایشان با هم اختلاف دارند و از گونه های مختلفی هستند؛ رز، داوودی، شیپوری و ... . در قسمت میانی این گل ها سنگ های قرمز عقیق درخشانی قرار گرفته اند که باعث زیبایی دو چندان این ظرف شده اند.

 این کاسه به صورت دایره ای است که قطر آن ۲۰ سانتی متر و ارتفاعش ۶ سانتی متر می باشد و بسیار با ظرافت و هنرمندانه ساخته شده است. طراحی گل های منبت شده ی این چنینی از ویژگی های بارز هنر اشکانیان بوده است و به همین جهت باستان شناسان زمانی که گلی بزرگ میان ظروف می بینند اولین گمانی که درباره ی تاریخ ساخت آن می زنند زمان حکومت اشکانیان می باشد. با آن که ساخت ظروف در ایران قدمتی بسیار کهن دارد اما اولین افرادی که طرح گلی بزرگ در میانه ی ظروف را می پسندیدند و به وفور استفاده می کردند مردمان این دوران بودند .

متاسفانه اطلاعاتی درباره ی هنرمندی که این کاسه ی زیبا را ساخت در دسترس نیست .

 

دوران تاریخ : امپراطوری اشکانی ، یک قرن پیش از میلاد مسیح .

ابعاد : دایره ای به قطر ۲۰ سانتیمتر و ارتفاع ۶ سانتیمتر می باشد .

محل نگهداری : در حال حاضر این کاسه ی زیبا در موزه ی جی پائول کالیفرنیا ( J. Paul Getty Museum ) نگهداری می شود و در معرض دید عموم قرار دارد . 

 

 

نظر بدهید