جام سیمین ساسانی

جام سیمین ساسانی

.

چهارشنبه 22 فروردین 1397
7364

جام سیمین ساسانی

در طی امپراتوری ساسانیان، در ایران و منطقه میان رودان ظروف زرین و سیمین بسیاری ساخته شدند که هم اکنون تعداد بالایی از آن ها بر جای مانده اند. این ظروف نشان دهنده گسترش سنت ها و رواج روش های ایرانی در کشورهای غربی دنیا و فرهنگ های رومی و یونانی می باشند. اغلب این ظروف گرانبها از فلزهای ارزشمند ساخته شده تا نمادی از قدرت و اعتبار باشند. این اشیاء که احتمالا در دربار رسمی تولید شده بودند، بیش تر اوقات به عنوان هدایای سلطنتی و برای افراد مهم و والا مقام در نظر گرفته می شدند.

در پیش رو جام سیمینی می بینید که ظاهری کشکول مانند دارد و بر روی آن نقوش و حکاکی های مختلفی به چشم می خورد. خوب که به کاسه سیمین نگاه کنید، در اطراف آن پرندگانی دیده می شود که با حاشیه ای از خطوط و نقطه از یکدیگر جدا شده اند. این جام سیمین که امروزه بخش هایی از آن از دست رفته اند، قدمتی ۱۵۰۰ ساله دارد و خوشبختانه بر خلاف بسیاری از ظروف سیمین دیگر که در موزه های خارجی هستند، در ایران نگهداری می شود.

امروزه این جام سیمین در موزه رضا عباسی، واقع در خیابان شریعتی در معرض دید عموم قرار دارد. کارناوال به شما توصیه می کند در اوقات فراغت خود، خصوصا در تعطیلات عید به این موزه بروید و مجموعه های جالبش را از نزدیک ببینید.

 

دوره تاریخی: ساسانی

قدمت: قرن پنجم و ششم میلادی

جنس: نقره

محل نگهداری: موزه رضا عباسی، تهران

ساعات بازدید: ۹ تا 17

 

نظر بدهید