سردیس شاپور دوم ساسانی

سردیس شاپور دوم ساسانی

.

چهارشنبه 22 فروردین 1397
7092

سردیس شاپور دوم ساسانی

در میان آثار باقی مانده از دوره ساسانی، تندیسی زراندود یکی از پادشاهان ساسانی، باقی مانده که با ظرافت فرم کلاه، موی ریش و سر کار شده است.

 این تندیس ارزشمند را پژوهشگران به شاپور دوم ساسانی یا "شاپور ذوالاکتاف" نسبت می دهند که در قرن چهارم میلادی از یک ورقه نقره یکپارچه و و روکش طلا با ظرافت قابل توجهی ساخته شده و یاد آور تندیس های باشکوه امپراطوری روم غربی است.

پادشاه، تاجی ساسانی که به جزییات آن بسیار دقت شده بر سر دارد. تاجی گوی نشان، که با نقش حلال ماه تزیین شده و سبب نسبت این تندیس به شاپور دوم ساسانی شده است، چرا که این هلالِ ماه در نقش برجسته ی طاق بستان از شاپور دوم و سوم، بر روی تاج شاپور دوم دیده می شود.

گوی بالای تاج کنگره دار تندیس شیاردار و بزرگ است که این نوع پوششِ سر در شاهان ساسانی جزیی از سنت پوشش آنهاست و در تاج شاهان بعدی با کمی تغییر مواجه می شویم.

شاه گوشواره ای تخم مرغی به گوش و گردنبندی از مهره مختص ساسانیان به گردن دارد. مویی مجعدار زیر تاج تا روی شانه های پیکره دیده می شود که با خطوط مارپیچ، مجعدیِ مو را نشان داده و همچنین فرم ریش را با خطوط ترسیم نموده که در وسط چانه مقداری از آن را به صورت بافته نقش کرده است.

چهره شاه بسیار مصمم با نگاهی قدرتمند و نافذ از روبه رو نقش شده که در نگاه اول بیننده را مجذوب خود می کند. 

 ساسانیان در دوره حکومت خود که از قرن شوم میلادی تا قرن هفتم میلادی به درازا کشید، بر گستره وسیعی از سرزمین های مالین رود فرات تا باختر را حکمرانی می کردند.

شاپور دوم پسر هرمز دوم، در قرن چهارم میلادی دهمین پادشاه ساسانی بود که پس از آذرنرسی بر تخت پادشاهی نشست.

(در بیشاپور پیکره ای عظیم از شاپور اول ساسانی بر ورودی غار ایستاده که آرایش ظاهری آن بی شباهت به تندیس شاپور دوم ساسانی نیست)

 

دوره تاریخی: قرن چهارم میلادی ( دوره ساسانیان ) 

ابعاد: بلندی ۴۰ سانتی متر

محل نگهداری: موزه متروپولیتن نیویورک

 

نظر بدهید