سردیس آتوسا

سردیس آتوسا

.

چهارشنبه 22 فروردین 1397
7118

سردیس آتوسا | تندیس فیروزه ای دختر کوروش

آتوسا یکی از بانوان بانفوذ و شناخته شده امپراتوری هخامنشی است که دختر کوروش بزرگ، همسر داریوش اول و مادر خشایارشا بوده است. اگر دقت کنید می بینید توالی خانوادگی این بانو، تماما از پادشاهان قدرتمند بوده، دختر پادشاه و سرسلسله هخامنشی، همسر داریوش اول، پادشاهی که قدرت حکومت هحامنشی را تثبیت کرد و در نهایت مادر خشایارشا، شاهی که خدمات و دستاوردهای بسیاری را برای سرزمین خود رقم زد.

از ویژگی های بارزی که همگان برای آتوسا بر می شمرند، اقتدار، درایت، قدرت طلبی و نفوذ اوست. جالب است بدانید که خشایارشا، پسر ارشد داریوش اول نبود، اما آتوسا توانست با زیرکی و با استفاده از نسب خود که به کوروش بر می گشت، خشایارشا را جانشین همسر خود کند. در مجموع از قدرت ها و کارهای آتوسا داستان ها و افسانه های بسیاری نقل می کنند که یکی از مشهورترین آن ها روایت هردوت، تاریخ نویس مشهور یونانی است.

مجسمه پیش رو در واقع سردیس این بانوی اول دربار هخامنشی بوده که از جنس فیروزه پدید آمده است. این سردیس فیروزه ای را در اطراف تخت جمشیده کشف کرده اند و از تاریخ کشف آن اطلاع دقیقی در دست نیست.

خوشبختانه سردیس فیروزه ای آتوسا بر خلاف بسیاری از دیگر اشیاء قیمتی ایران باستان، هم اکنون در کشور خودمان قرار دارد و برای بازدید از آن می توانید به موزه ملی ایران یا موزه ایران باستان واقع در خیابان امام خمینی تهران مراجعه کنید.

 

دوره تاریخی: هخامنشیان

قدمت: قرن پنجم پیش از میلاد

محل کشف: در نزدیکی تخت جمشید

محل نگهداری: موزه ایران باستان یا موزه ملی ایران، تهران

ساعات بازدید از موزه: ۹ تا 17

 

نظر بدهید