کتیبه داریوش بزرگ در آپادانا

کتیبه داریوش بزرگ در آپادانا

.

چهارشنبه 22 فروردین 1397
7202

کتیبه داریوش بزرگ در آپادانا

کاخ آپادانای شوش، یکی از کاخ های با شکوه دوران هخامنشی است که وسعتی برابر با ۱۰۴۳۴ متر مربع داشته و در واقع قصر زمستانی شاهان هخامنشی محسوب می شده. این کاخ به فرمان داریوش، پادشاه قدرتمند هخامنشی، در شوش و بر روی بقایای آثار عیلامی بنا شد و به نام های «بارگاه» یا «آپادانه» شناخته می شود. کتیبه مورد نظر که امروزه در موزه لوور پاریس نگهداری می شود، یکی از آثار به جا مانده از این کاخ پادشاهی بوده که در حال حاضر اثر قابل توجهی از آن باقی نمانده است.

این کتیبه باستانی که بر روی آن به زبان فارسی باستان حکاکی شده است، یکی از نخستین کتیبه های هخامنشی است که توسط داریوش ساخته شده و در آن از عناوین داریوش بزرگ یاد شده و به شرح ساخت و ساز کاخ آپادانا شوش پرداخته است. در کتیبه داریوش بزرگ پس از ذکر نام اهورامزدا، به دقت نحوه ساخت کاخ را توضیح داده و گفته شده ابتدا کارگران به کندن زمین به منظور ساخت زیربنا مشغول شدند. جالب آن که در ساخت کاخ آپادانا از مصالح و مواد مختلفی استفاده شده که از نقاط مختلفی از سرزمین ایران آورده شده بودند. از جمله سنگ های با ارزشی که در ساخت و تزئینات کاخ مورد استفاده بوده، می توان به طلا، نقره، لاجورد، فیروزه و آبنوس اشاره کرد. در انتها نیز نژاد و مردمانی که در ساخت کاخ آپادانا نقش داشته اند، در این کتیبه ذکر شده است. طبق اطلاعات این کتیبه هخامنشی، سنگ تراشان اهل ایونیا و طلا و نقره کاران نیز از ماد و مصر بوده اند.

ژاک دو مورگان در سال ۱۹۱۱ میلادی این کتیبه را در زیر دروازه های ورودی کاخ پیدا کرد و بدین ترتیب کتیبه داریوش بزرگ به موزه لوور راه پیدا کرد. امروزه این کتیبه در اتاق ۱۴ نگهداری شده و بازدید عمومی ندارد.

 

دوره تاریخی: هخامنشیان

قدمت: قرن ششم تا چهارم پیش از میلاد، ۲۶۰۰ سال پیش

زبان کتیبه: پارسی باستان

مشخصات: ارتفاع: ۴۲ سانتی متر، عرض: ۴۲ سانتی متر

محل کشف: شوش، محل دروازه های کاخ آپادانا داریوش

محل نگهداری: موزه لوور، پاریس

 

 

نظر بدهید