درهم ساسانی

درهم ساسانی

.

دوشنبه 13 فروردین 1397
7020

درهم ساسانی

 تاریخ سکه های ایرانی به زمان امپراتوری قدرتمند هخامنشی بر می گردد، یعنی هنگامی که داریوش اول به ضرب نخستین سکه های طلا فرمان داد و سکه های زرین و سیمین این دوره شهرت جهانی یافتند. ضرب سکه در طول تاریخ ایران تا به امروز ادامه یافت اما در هر دوره به تناسب شرایط و سلیقه حاکمان زمان تغییراتی یافت. به طور مثال در دوره هایی ضرب سکه های زرین اصلا رایج نبود. به طور کلی تاریخچه سکه های ایرانی به دو قسمت پیش از اسلام و پس از اسلام تقسیم می شود که از نمونه های پیش از اسلام آن می توان به دریک هخامنشی، سکه های سیمین اشکانی و درهم و دینار ساسانی و دوره پس از اسلام نیز به درهم های سیمین عبدالملک ابن مروان اشاره کرد. سکه های دوره اسلامی به تقلیدی از درهم ساسانیان و به دستور یکی از خلفای اموی در سرزمین های اسلامی ضرب شدند. از مثال های سکه های پس از اسلام می توان به سکه طلایی دوره سامانیان اشاره کرد. 

سکه های دوره ساسانی از فلزات مختلفی ساخته می شدند، اگر از طلا بودند دینار، اگر از نقره بوده، درهم و سکه های مسین را هم پشیز می نامیدند. 

یزدگرد سوم، آخرین پادشاه امپراتوری ساسانی بود که در طی قرن هفتم میلادی بر پهنه وسیع ایران زمین حکومت می کرد و اگر دقت کنید بر روی این درهم نیز می توانید صورت او را ببینید. در زمان یزدگرد سوم نیز سکه ها به سبک نخستین پادشاهان ساسانی در چهار قرن پیش ضرب می شدند. بر روی سکه تصویری از صورت پادشاه نقش بسته و در پشت آن نیز آتشدانی که در میان دو نفر است به چشم می خورد. آتشدان تصویری نمادین است که از دین زرتشتی گرفته شده است. در این درهم ساسانی، تاج یزدگرد سوم با انتهایی به شکل بال مزین شده و بر بالای آن نیز ستاره ای به چشم می خورد. همچنین بر روی سکه نام پادشاه درج شده و در پشت نیز نام محل و سال ضرب سکه وجود دارد. 

درهم ساسانی پیش رو امروزه در موزه جی پل گتی در شهر لس آنجلس نگهداری می شود. 

 

دوره تاریخی: امپراتوری ساسانیان

زمان ساخت: قرن هفتم میلادی، سال های ۶۳۲ - ۶۵۱ میلادی

جنس: نقره 

محل نگهداری: موزه جی پل گتی، لس آنجلس

 

نظر بدهید