قطعه زرین هخامنشی

قطعه زرین هخامنشی

.

دوشنبه 13 فروردین 1397
6486

قطعه زرین هخامنشی | گنجینه آمودریا

گنجینه آمودریا مجموعه ای از ۱۷۰ اشیا باستانی و باارزش از جنس طلا و نقره است که همگی در طی دوره امپراتوری باشکوه هخامنشی خلق شده اند و در سال ۱۸۷۷ میلادی در کناره رود جیحون یا آمودریا، در یک نیایشگاه باستانی کشف شدند. از همین روست که این مجموعه نفیس و با ارزش به نام «گنجینه آمودریا» شناخته می شود. متأسفانه امروزه، بسیاری از قطعات این مجموعه در موزه های خارجی مانند موزه بریتانیا، موزه آلبرت و موزه لوور قرار دارند.

در پیش رو نیز یکی از قطعات نفیس و جالب توجه گنجینه آمودریا را می بینید. این قطعه نفیس هخامنشی، از طلا ساخته شده و در قسمت انتهایی نیز از سنگ لاجورد پدید آمده است. همان طور که در عکس می بینید سر دو شیر غران به صورت متقارن ساخته شده است. شیر یکی از نمادهای رایج و پرکاربرد در ساخت ظروف و جواهرات دوره هخامنشی است که در اغلب اشیا این دوره به چشم می خورد. 

چرا این گنجینه ارزشمند در موزه های خارجی است؟!

در اواخر قرن نوزدهم یکی از فرماندهان ارتش انگلیس به نام «کاپیتن برتون» در میانه راه پیشاور به کابل، تعدادی بازرگان را اسیر دست راهزنان دید. وی آن ها را نجات داد و در همین زمان از موضوع گنجی که به همراه آنان بود، باخبر شد. پس از آن بود که «برتون» تعدادی از اشیای گنجینه را خریداری کرد و همراه خود به انگلیس برد. از سویی دیگر «سراگوستوس فرانک» مدیر وقت موزه انگلیس، تکه های دیگری از این اشیاء باستانی و با ارزش را در «راولپندی پاکستان» و نقاط دیگری از هند خریداری کرد و توانست مجموعه آمودریا را تکمیل کند. بدین گونه، گنجینه ارزشمند آمودریا زینت بخش موزه های بریتانیا، موزه ویکتوریا و آلبرت انگلستان شد.

 

دوره تاریخی: هخامنشیان

زمان ساخت: قرن ۵ تا ۴ قبل از میلاد مسیح

جنس: طلا و لاجورد

محل کشف: تخت قباد، تاجیکستان

محل نگهداری: موزه بریتانیا، لندن

 

 

نظر بدهید