دستبند بز بالدار

دستبند بز بالدار

.

دوشنبه 13 فروردین 1397
5674

دستبند زرین هخامنشی بز بالدار

در پیش رو دستبند زرین باشکوهی می بینید که در زمان امپراتوری هخامنشیان و بین قرن های ۶ تا ۴ پیش از میلاد ساخته شده است. به نظر می رسد این دو دستبند باشکوه در یک مجموعه و به همراه گردنبندی مشابه بوده اند. برای ساخت این دستبندها از قطعات طلا جداگانه ای استفاده کرده اند، به طور مثال انتهای بز بالدار و بخش لوله ای و تو خالی دستبند به صورت جداگانه ساخته شده و در آخر به یکدیگر متصل شده اند. بر روی این دستبند زرین حجره های کوچکی مزین به لاجورد آبی و عیقی جگری به چشم می خورد که از ویژگی های بارز جواهرسازی و زیورآلات دوره هخامنشی است. همان طور که می بینیند هر کدام از دستبندها در انتهای خود به شمایلی از یک بز بالدار آراسته شده اند که این موضوع در هنر دوره هخامنشی پدیده ای رایج بود. 

هرچند این دو دستبند در طی زمان به شدت آسیب دیده اند، اما بخش انتهایی و بزهای بالدار همچنان سبک قدرتمند و باشکوه امپراتوری هخامنشی را به تصویر می کشند. در این دستبند بیش تر خطوط زینتی عضله ها و دیگر بخش های بدن مانند شاخ ها، چشم ها و بال ها از سنگ هایی رنگین و قیمتی پوشیده شده بود. این وجه تزئینی تأکید ویژه ای بر تأثیر خارق العاده و ماورایی این موجودات دارد. 

جالب است بدانید که بز بالدار ساخته شده بر روی این دستبند شباهت بسیاری به بزآهوی ایرانی داشته و چندین بار در ادبیات یونان به این حیوان اشاره شده، به طوری که افلاطون این بزآهو را با ابولهول مصریان مقایسه کرده است. همچنین تصویر بز بالدار بر روی چندین شی با ارزش چون جواهرات، ظروف قیمتی و حتی ارابه طلایی و معروف اسکندر مقدونی به چشم می خورد.  (از این ارابه برای حمل جسد مومیایی اسکندر از بابل تا مدیترانه استفاده شد.) از آن جا که نگاره بز بالدار به شکوه و جلال پادشاهی ارتباط دارد، احتمال آن وجود دارد که این دو دستبند و گردنبند مشابه خود هدیه ای سلطنتی بوده اند.

این دو دستبند طلایی ارتفاعی ۱۱ سانتی متری داشته و زمان ساخت آن به ۲۶۰۰ سال پیش و دوره هخامنشیان بر می گردد. امروزه دستبندهای زرین هخامنشی بز بالدار در موزه میهو شهر کاکو نگهداری می شود.

 

دوره تاریخی: هخامنشیان

زمان ساخت: اواسط قرن ششم تا قرن چهارم پیش از میلاد

جنس: طلا، مزین به سنگ لاجورد و عقیق جگری

ابعاد: ارتفاع: ۱۱.۲ سانتی متر؛ عرض: ۱۱.۱ سانتی متر

محل ساخت: ایران

محل نگهداری: موزه میهو، شهر کاکو ژاپن

 

 

نظر بدهید