سرستون هخامنشی

سرستون هخامنشی

.

چهارشنبه 22 فروردین 1397
6644

سرستون هخامنشی

امپراتوری قدرتمند هخامنشی، یکی از تمدن ها و حکومت های پرافتخار ایرانی است که در زمان خود قلمرو کشور ایران را به شکل بی نظیری وسعت بخشید و یکی از بزرگ ترین پادشاهی های جهان را رقم زد. جالب است بدانید که حدود ۴۴ درصد از مردم دنیا در دوره هخامنشی درون کشور ایران زندگی می کردند. پایتخت باشکوه ایران در این زمان، شهر باستانی تخت جمشید بود که سالیان سال مرکز فرماندهی و قدرت ایران محسوب می شد. همراه کارناوال باشید تا با هم درباره بخش کوچکی از معماری و سر ستون های تخت جمشید بیش تر بدانیم.

پرسپولیس یا تخت جمشید، در پنجاه کیلومتری شمال غربی شهر شیراز و در استان فارس قرار دارد. در بخش های مختلفی از این شهر باستانی چون تالار صد ستون، کاخ تچرا داریوش و خشایار شاه، به وضوح می توان ویژگی های معماری هخامنشی را دید. ساختمان های مربعی بزرگی که سقف های ساختمانش با ستون های بلند و مرتفع حمایت می شوند. برخی از ستون های کاخ تچرا در پرسپولیس بازسازی شده که ارتفاع آن ها به ۲۰ متر می رسد. بر روی ستون های شهر پرسپولیس، نقوشی از حیواناتی چون گاو، شیر و موجود افسانه ای گریفین (شیردال) حکاکی شده است. در مجموع چهار نوع سرستون در مجموعه تخت جمشید وجود دارد که سرستون هخامنشی پیش رو یکی از آن هاست. این چهار دسته عبارت اند از: سر ستون‌هایی به شکل دو گاو پشت به هم، دو شیر پشت به هم، دو گریفین پشت به هم و دو موجود تلفیقی انسان و حیوان پشت به هم. 

این سرستون هخامنشی، ترکیبی از سر انسان با بدن موجودی چهارپا و به صورت نشسته است. در قسمت سر، صورتی انسانی با گوش‌های بزرگ و ریش بلند دیده می‌شود که بر سر آن کلاهی شاخدار است. خوب است بدانید که کلاه شاخدار در دنیای باستان نشانه خدایی و الوهیت می باشد.

این سرستون هخامنشی امروزه در موزه ایران باستان واقع در خیابان سی تیر تهران نگه‌داری می‌شود. 

 

دوره تاریخی: هخامنشیان

قدمت: قرن پنجم-چهارم پیش از میلاد 

محل کشف: تخت جمشید

محل نگهداری: موزه ایران باستان، تهران

 

 

نظر بدهید