آجرهای لعابدار با نقش شیر

آجرهای لعابدار با نقش شیر

.

چهارشنبه 22 فروردین 1397
3827

آجرهای لعابدار با نقش شیر

در اواخر قرن نوزدهم میلادی موزه ی ملی فرانسه، مارسل دیولافوا و همسرش ژَن را تشویق به کاوش در ایران و در منطقه شوش کرد. دیولافوا که پیش از این به ایران سفر کرده بود، به ایران آمد و به فرمان ناصرالدین شاه قاجار در شوش به حفاری پرداخت.
وی با شرایطی سخت در سال های ۱۸۸۴ تا ۱۸۸۶ میلادی توانستند تالار بزرگ ستون دار ( آپادانا) را از زیر خاک بیرون آورده و آجرهای لعابدار و مزین به نقوش سربازان گارد شاهی، شیر دال و... را از این کاخ جمع آوری کند.
کاخ آپادانای شوش با ۱۰۴۳۴ متر مساحت، قصر زمستانی شاهان هخامنشی بوده که داریوش، پادشاه قدرتمند هخامنشی فرمان ساخت آن را در سال های ۵۱۵_۵۲۱ پیش از میلاد در شوش صادر کرده و این کاخ برروی بقایای آثار عیلامی با دیوارهای خشتی و ستون های سنگی بنا شد. این کاخ "بارگاه" یا "آپادانه" نیز نامیده می شود و اردشیر دوم ساسانی آن را بازسازی کرد.

این کاخ از تالار بارعام، حرم‌سرا، دروازه و کاخ پذیرایی و همچنین سه حیاط مرکزی تشکیل شده است که دیوارهای داخلی کاخ با آجرهای لعابداری منقوش به طرح‌های سپاه جاویدان، شیر بالدار و نقش گل نیلوفر مزین بوده است. دیوولافوا این آجرهای را به موزه ی لوور پاریس انتقال داد و در آن جا به مرمت آن ها پرداخت، پس از آن، این آجرهای لعابدار منقوش و ارزشمند در تالارهای طبقه اول سرسرای موزه لوور به نمایش درآمد.

در شوش امروز اثری از این کاخ نیست و  فقط چند زیرستون وجود دارد و مابقی آثار از کشور خارج شده و در موزه لوور نگهداری می شود.

 

قدمت: سال ۵۱۰ پ. م (هخامنشی)

سال کشف: ۱۸۸۵- ۱۸۸۶ میلادی

محل کشف: کاخ آپادانای شوش

کاشف: مارسل و ژان دیولافوا ( Marcel&Jane Dieulafoy ) 

محل نگهداری: موزه لوور پاریس

 

 

نظر بدهید