نخستین نمونه شیشه

نخستین نمونه شیشه

.

پنجشنبه 23 فروردین 1397
4917

نخستین نمونه شیشه در معبد چغازنبیل ایران

از گذشته های دور تا به امروز هنر و صنعت شیشه گری به شکل کابردی و تزیینی استفاده می شده است. تاریخ کشف شیشه در ایران به هزاره دوم پیش از میلاد می رسد. در ایران فن شیشه گری در دور های مختلف دستخوش تغییر و تحولات بسیاری گشته است؛ گاهی سیر نزولی داشته و گاهی به سرعت ترقی کرده است.

اشیای شیشه­ ای دوران باستان از ترکیب سه ماده اصلی شن یا سیلیس، سود یا پتاس و آهک ساخته شده­ اند.

در دوران پیش از تاریخ از شیشه برای ساختن زیورآلات و وسایل تزیینی استفاده می شده است. قدیمی ترین اشیا و ظروف شیشه ای ایران متعلق به دوره ایلامی ها (حدود ۲۵۰۰پ.م) می باشد. این قوم برای ساخت مهره های تزیینی و گردنبند از شیشه استفاده می کردند.

در چغازنبیل | نیایش گاهی باستانی در ایران  از میله های استوانه ای شیشه ای به قطر یک تا دو سانتی متر برای پنجره استفاده کرده اند که به طور مایل داخل چهارچوب کنار هم چیده شده اند. این میله ها در حفاری های چغازنبیل به دست آمد و نمونه یکی ازاین پنجره ها در موزه ایران باستان نگهداری می شود.

 دیدن نخستین نمونه از صنعت شیشه گری بسیار جالب و شگفت انگیز است. برای بازدید از این میله های شیشه ای جالب باز مانده از دوره عیلامی، در هنگام ورود به بخش تاریخی موزه ایران باستان در اواسط سالن بر روی دیوار سمت راست آثاری متعلق به تمدن عیلام را خواهید دید و میله های شیشه ای چغازنبیل نیز در قابی در کنار بقیه ی آثار وجود دارد.

 

قدمت : هزاره ی دوم پیش از میلاد ، عیلام

ابعاد : به قطر یک تا دو سانتی متر

محل کشف : معبد چغازنبیل

محل نگهداری : موزه ایران باستان

 

 

نظر بدهید