نقاب های طلایی اشکانی

نقاب های طلایی اشکانی

امروز همراه گنجینه های کارناوال به سراغ نقاب های زرین و باستانی می رویم که قدمت شان به ۱۸۰۰ سال پیش و امپراتوری قدرتمند اشکانی بر می گردد.

دوشنبه 13 فروردین 1397
7486

نقاب های طلایی اشکانی

امروز همراه گنجینه های کارناوال به سراغ نقاب های زرین و باستانی می رویم که قدمت شان به ۱۸۰۰ سال پیش و امپراتوری قدرتمند اشکانی بر می گردد. وسعت این امپراتوری از شمال تا جنوب، میان کوه های قفقاز تا خلیچ همیشگی فارس قرار داشت و غرب تا شرق نیز محدوده رود فرات تا هندوکش را شامل می شد. بنابراین شهر نینوا نیز در تملک شاهنشاهی اشکانی قرار داشت.

این نقاب های زرین در واقع از گورهایی باستانی در محل ارگی آشوری در شهر نینوا و در سال ۱۸۵۲ میلادی کشف شده اند. کشفیات حاصل نشان از آن دارد که تاریخچه این گورها به زمانی بر می گردد که نینوا شهر مهمی در میان دو امپراتوری بزرگ اشکانی و رومی بود. از طرفی برخی از یافته های حاصل در این محوطه مانند ظروف، سکه و تجهیزات نظامی به سبک رومی بوده و این احتمال را مطرح کرده که شاید نینوا با امپراتوری روم همپیمان بوده است.

در مورد تعداد گورهایی که در این محل کشف شده اند، اطلاع و آمار دقیقی در دست نیست، چرا که بسیاری پیش تر از سال ۱۸۵۲ مورد غارت و دست درازی قرار گرفته بودند. مقبره ای که این نقاب های زرین را در آن پیدا کردند، دو جسد را در خود جای داده بود. یکی از جسدها که متعلق به یک خانم بود، پوشیده از جواهرات ارزشمندی چون گوشواره و انگشتر بود و البته اشیاء مهم دیگری چون دکمه و سکه های طلایی و رومی را در آن گورها کشف کردند. نقاب های زرین نیز بر روی صورت اجساد قرار داشت که این سنت خود به رسم و رسوم امپراتوری روم شرقی بر می گردد. 

نقاب های طلایی ارتفاعی ۱۶ سانتی متری داشته و به گونه ای خلق شده اند که تمام صورت را می پوشانند. امروزه نقاب های طلایی اشکانی در موزه بریتانیا لندن نگهداری می شوند. 

 

دوره تاریخی: اشکانی

زمان ساخت: قرن دوم میلادی

جنس: طلا 

ابعاد: ارتفاع: ۱۶.۵ سانتی متر؛ عرض: ۱۵.۳ سانتی متر

محل کشف: عراق، نینوا

محل نگهداری: موزه بریتانیا، لندن

 

نظر بدهید