سکه طلایی دوره سامانیان

سکه طلایی دوره سامانیان

.

دوشنبه 13 فروردین 1397
9598

سکه طلایی دوره سامانیان

درست کمی پس از آن که سامانیان شهر نیشابور را فتح کردند، این سکه طلایی در سال ۲۹۰ خورشیدی و در این شهر ضرب شد. بر روی این سکه زرین و درست در وسط آن نام پیامبر اکرم (ص) به چشم می خورد. علاوه بر این نام حاکم سامانی آن زمان در نیشابور، فردی به نام نوح ابن نصر نیز بر روی سکه درج شده است. در دور تا دور سکه دو ردیف حاشیه و نوشته دیده می شود که در ردیف اولی اطلاعاتی چون سال و محل ضرب سکه ارائه شده و در ردیف بعدی و بیرونی چند خطی از آیات قرآن درج شده اند. آیه هایی از سوره اخلاص نیز در پشت سکه دیده می شود که این اتفاق بر روی سکه های اموی امری رایج بود.

شاید این سوال برای شما پیش آید که سکه های اموی چیستند؟ در دوره اسلامی و پس از آن که اسلام در مناطق بسیاری گسترش یافت، یکی از خلفای اموی به منظور یکسان سازی و متحد کردن نوع سکه ها، سکه های اموی را به تقلید از درهم های ساسانی ابداع کرد. در مدت کوتاهی، سکه های اموی با نام درهم  سیمین عبدالملک بن مروان به سرعت در تمام سرزمین های اسلامی جایگزین سکه های ساسانی و بیزانسی شدند. 

سکه پیش رو تماما از طلا ساخته شده، در حکومت سامانیان ضرب شده است و قدمت آن به هزار و صد سال پیش بر می گردد. قطر این سکه از دو سانتی متر تجاوز نمی کند و وزنی کم تر از ۳ گرم دارد. در طی حفاری ها و اکتشافات در سال ۱۹۳۸ میلادی، باستان شناسان این سکه طلایی را در تپه مدرسه شهر نیشابور کشف کردند و پس از اندکی این سکه به موزه متروپولیتن راه یافت. هم اکنون سکه طلایی سامانی در گالری ۴۵۳ موزه متروپولتن در معرض دید عموم قرار دارد.

 

دوره تاریخی: دوره اسلامی، سامانیان

زمان ساخت: سال ۲۹۰، اواخر قرن سوم خوشیدی

جنس: طلا

ابعاد: قطر سکه: ۱.۹ سانتی متر؛ وزن: ۲.۸ گرم

محل کشف: تپه مدرسه نیشابور، ایران

محل نگهداری: موزه متروپولیتن، نیویورک

 

 

نظر بدهید