غلاف طلایی هخامنشی

غلاف طلایی هخامنشی

.

دوشنبه 13 فروردین 1397
7142

غلاف طلایی هخامنشی  گنجینه آمودریا

غلاف طلایی و باشکوهی که می بینید بخشی از گنجینه ارزشمند آمودریا است. گنجینه آمودریا مجموعه ای از ۱۷۰ شی طلایی و نقره ای است که مهم ترین مجموعه بر جای مانده از امپراتوری قدرتمند هخامنشی محسوب می شود. این مجموعه ارزشمند از یک معبد در کرانه های رود جیحون یا آمودریا کشف شده که قدمت آن به قرن پنجم تا چهارم پیش از میلاد مسیح بر می گردد. این غلاف زرین در واقع متعلق به آکیناکه ای از همان دوران بوده است. آکیناکه نوعی خنجر کوچک و هخامنشی است که تصویرش در نقش برجسته های پرسپولیس و پلاک های موجود در گنیجنه آمودریا به چشم می خورد. 

غلاف طلایی ضخامت اندکی دارد و سابقا بر روی پوششی از چوب یا چرم تعبیه شده بوده است. بر روی این غلاف تصاویر و حکاکی های برجسته ای دیده می شود که در آن صحنه های شکار شیر به تصویر کشیده شده است. جالب آن که این حکاکی ها یادآور نقش برجسته های مشابه آشوری هستند با این تفاوت که شلوار جنگجوی روی غلاف شکلی ایرانی دارد و پوشش سر سربازان نیز همانند آشوری ها نمی باشد. این که چگونه این دو با یکدیگر ادغام شده اند، مشخص نشده است اما احتمال می رود این سبک هنری پیش تر به ایران وارد شده بود. 

چرا این گنجینه ارزشمند در موزه های خارجی است؟!

در اواخر قرن نوزدهم یکی از فرماندهان ارتش انگلیس به نام «کاپیتن برتون» در میانه راه پیشاور به کابل، تعدادی بازرگان را اسیر دست راهزنان دید. وی آن ها را نجات داد و در همین زمان از موضوع گنجی که به همراه آنان بود، باخبر شد. پس از آن بود که «برتون» تعدادی از اشیای گنجینه را خریداری کرد و همراه خود به انگلیس برد. از سویی دیگر «سراگوستوس فرانک» مدیر وقت موزه انگلیس، تکه های دیگری از این اشیاء باستانی و با ارزش را در «راولپندی پاکستان» و نقاط دیگری از هند خریداری کرد و توانست مجموعه آمودریا را تکمیل کند. بدین گونه، گنجینه ارزشمند آمودریا زینت بخش موزه های بریتانیا، موزه ویکتوریا و آلبرت انگلستان شد.

 

دوره تاریخی: هخامنشیان

زمان ساخت: ۴۹۹ تا ۴۰۰ سال پیش از میلاد مسیح

جنس: طلا 

ارتفاع: ۲۷.۶۰ سانتی متر

محل کشف: تخت قباد، تاجیکستان

محل نگهداری: موزه بریتانیا، لندن

 

نظر بدهید