دستبند طلا با اردک‌های لاجوردی

دستبند طلا با اردک‌های لاجوردی

.

دوشنبه 13 فروردین 1397
6264

دستبند طلا با اردک‌های لاجوردی

این دستبند طلا با دو اردک لاجوردی بر بالای آن و پشت به هم، یکی از جواهرات با ارزش امپراتوری هخامنشی است.

هر کدام از اردک‌ها با سنگ‌های رنگینی چون لاجورد، فیروزه، کریستال و عقیق یمانی تزئین شده اند که نوعی سبک مصری در جواهرسازی است. البته در آن زمان استفاده از سنگ‌های رنگی در تزئین جواهرات به صورت گسترده‌ای مرسوم بوده و به نشانه مصری بودن این دستبند نیست. علاوه بر این، آن که پادشاهان هخامنشی، جواهرسازان و صنعتگران مصری را به استخدام بگریند، اتفاقی معمول محسوب می شد.

قطر این دستبند طلا ۲.۴ سانتی متر با ارتفاع ۱۱.۷ و عرض ۱۰.۵ سانتی متر است. در میان جواهرات امپراتوری هخامنشی این دستبند شکل و شمایل منحصربفردی دارد که از آن جمله استفاده از اردک، سرهای پشت به هم آن‌ها و قطر بالای دستبند است. هر سه این ویژگی‌ها در دیگر جواهرات دوره هخامنشی کمتر دیده می‌شوند، به طور مثال در ساخت ظروف طلایی و یا جواهرات با ارزش دوره هخامنشی اغلب از شمایل شیر، عقاب و یا بز کوهی استفاده می شده و اغلب جواهرات این دوره ظریف و کم قطر بوده اند. 

انتخاب شمایل اردک برای ساخت بر روی دستبند، انتخاب بی نظیر و هیجان انگیزی ست چرا که در میان جواهرات باستانی تنها سه جواهر دیگر یافت می شود که از اردک برای تزئین آن ها اسفاده شده است. قطر بالای دستبند هم که دیگر وجه قابل توجه دستبند است، در میان دستبندهای یونانی در منطقه ترکیه و قرن دوم پیش از میلاد مسیح مرسوم بوده است. این بدان معناست که احتمال الگوبرداری دستبندهای یونانی از دستبند هخامنشی وجود دارد. 

همان طور که گفته شد متعلق به امپراتوری هخامنشی است و به ۴ تا ۶ قرن پیش از میلاد برمی‌گردد.  

دستبند طلای هخامنشی با اردک‌های لاجوردی، هم اکنون در موزه میهو ژاپن در شهر کوکا نگه‌داری می‌شود. 

 

دوره تاریخی: هخامنشی

زمان ساخت: ۴ تا ۶ قرن پیش از میلاد

جنس: طلا با تزئینات لاجورد، فیروزه، کریستال و عقیق یمانی

ابعاد: ارتفاع: ۱۱.۷ سانتی متر؛ قطر: ۲.۴ سانتی متر؛ عرض: ۱۰.۵ سانتی متر

محل نگهداری: موزه میهو، شهر کاکو ژاپن

 

 

نظر بدهید