بازوبند زرین هخامشی

بازوبند زرین هخامشی

.

دوشنبه 13 فروردین 1397
5761

بازوبند زرین هخامشی | گنجینه آمودریا

بازوبند زرین و جالب توجهی که در اینجا می بینید جزئی از گنجینه باشکوه آمودریا یا جیحون است. گنجینه آمودریا مجموعه ای از ۱۷۰ شی طلایی و نقره ای است که مهم ترین مجموعه بر جای مانده از امپراتوری قدرتمند هخامنشی محسوب می شود. این مجموعه ارزشمند از یک معبد در کرانه های رود جیحون یا آمودریا کشف شده که قدمت آن به قرن پنجم تا چهارم پیش از میلاد مسیح بر می گردد. 

در ساخت و تزئین این بازوبند زرین، همانند بسیاری از جواهرات هخامنشی از شمایل شیر استفاده شده و هر دو انتهای بازوبند به صورت شیر می رسد. این شیرها ابتدا در قطعات مستطیلی شکل طلایی حکاکی و خلق شده و سپس به انتهای دستبند نواری شکل متصل شده اند. این دسبند زرین ۲۹۰ گرم وزن دارد و امروزه در موزه بریتانیا لندن نگهداری می شود. 

چرا این گنجینه ارزشمند در موزه های خارجی است؟!

در اواخر قرن نوزدهم یکی از فرماندهان ارتش انگلیس به نام «کاپیتن برتون» در میانه راه پیشاور به کابل، تعدادی بازرگان را اسیر دست راهزنان دید. وی آن ها را نجات داد و در همین زمان از موضوع گنجی که به همراه آنان بود، باخبر شد. پس از آن بود که «برتون» تعدادی از اشیای گنجینه را خریداری کرد و همراه خود به انگلیس برد. از سویی دیگر «سراگوستوس فرانک» مدیر وقت موزه انگلیس، تکه های دیگری از این اشیاء باستانی و با ارزش را در «راولپندی پاکستان» و نقاط دیگری از هند خریداری کرد و توانست مجموعه آمودریا را تکمیل کند. بدین گونه، گنجینه ارزشمند آمودریا زینت بخش موزه های بریتانیا، موزه ویکتوریا و آلبرت انگلستان شد.

 

دوره تاریخی: هخامنشیان

زمان ساخت: قرن پنجم تا چهارم پیش از میلاد مسیح

جنس: طلا 

مشخصات : قطر: ۶ سانتی متر؛ وزن: ۲۹۰ گرم

محل کشف: تخت قباد، تاجیکستان

محل نگهداری: موزه بریتانیا، لندن

 

نظر بدهید