تکوک طلایی اسب

تکوک طلایی اسب

.

پنجشنبه 16 فروردین 1397
7857

تکوک طلایی اسب | گنجینه زرین رضا عباسی

تکوک‌ها یا ریتون ها، ظروفی منحصر به فرد و ایرانی هستند که قدمتشان به ۶ هزار سال پیش بر می گردد. جالب آن که این ظروف تنها در ایران دیده نمی شوند و نمونه های تاریخی بسیاری نیز در سر تا سر جهان و کشورهایی مانند یونان، ایتالیا و ... دارند. در واقع تاریخچه تکوک های جهان به یکی از جنگ های باستانی دو امپراتوری ایران و یونان بر می گردد. در آن جنگ که یونانی ها به پیروزی رسیده بودند، تکوک های بسیاری را به عنوان غنیمت با خود به یونان برده و پس از کمی، ساخت ظروف تکوک به تقلید در یونان باستان نیز رواج یافت و به نام ریتون در میان مردم معروف شد.

تکوک ها در واقع شیپوری شکل هستند و اغلب در انتها به شمایلی حیوانی منتهی می شوند و یا کاملا به شکل یک حیوان ساخته می شوند. امروزه با قدری جست و جو در آثار تاریخی و باشکوه ایرانی، با تکوک های زرین و سیمین بسیاری رو به رو می شوید که با مهارت زیادی ساخته شده اند. در حال حاضر بسیاری از تکوک های مشهور ایرانی در موزه های خارجی و برخی از آن ها در موزه های ایرانی در معرض دید قرار دارند. 

تکوک زرین پیش رو قدمتی ۱۳۰۰ ساله دارد و متعلق به دوره باشکوه ساسانی است. همان طور که می بینید، با جزئیات فراوان و به شکل سر یک اسب خلق شده و جنسی از طلا دارد. امروزه تکوک زیبا و زرین اسب در موزه رضا عباسی نگهداری می شود و همه روزه می توانید از ساعت ۹ تا ۱۷ به بازدید آن بروید.

 

دوره تاریخی: ساسانی

قدمت: قرن ششم تا هفتم پی از میلاد

جنس: طلا 

محل نگهداری: موزه رضا عباسی، تهران

ساعات بازدید: ۹ تا 17

 

 

 

نظر بدهید