تکوک طلایی قوچ

تکوک طلایی قوچ

.

پنجشنبه 16 فروردین 1397
7597

تکوک طلایی قوچ | اثر باشکوهی از دوره هخامنشی

تکوک‌ها یا ریتون ها، جام‌هایی شیپوری شکل هستند که در انتها به شمایلی حیوانی منتهی می شوند و یا کاملا به شکل یک حیوان ساخته می شوند. این ظروف در آسیای میانه به خصوص ایران، یونان و ایتالیا تاریخچه درازی دارند و در واقع می توان گفت تاریخچه تکوک ها در کشور ما به ۶ هزار سال قبل بر می گردد. در یکی از جنگ های یونان و ایران باستان، پس از آن که یونانیان به پیروزی رسیدند، تکوک های بسیاری را با خود به عنوان غنیمت به یونان بردند. پس از کمی، ساخت ظروف تکوک به تقلید در یونان باستان نیز رواج یافت و به نام ریتون در میان مردم شناخته شد. امروزه با قدری جست و جو در آثار تاریخی و باشکوه ایرانی، با تکوک های زرین و سیمین بسیاری رو به رو می شوید که با مهارت زیادی ساخته شده اند.

تکوک طلایی پیش رو، همان طور که می بینید در انتهای خود به نیمه جلویی یک قوچ منتهی می شود. قوچ یکی از نقش مایه های (motif) رایج در هنر دوره هخامنشی است که نه تنها در ظروف این دوره بلکه در جواهرات نیز دیده می شود. خوب است بدانید معمولا هر یک از این حیوانات معنای نمادینی داشته اند که قوچ در ایران باستان با معانی چون باروری، تواضع، دانایی و ... همراه بوده است.

قدمت این ریتون طلایی به دوره هخامنشی و حدود ۲۵۰۰ سال پیش بر می گردد و کاملا از طلا ساخته شده است. امروزه تکوک طلایی قوچ در موزه رضا عباسی، واقع در خیابان شریعتی در معرض دید عموم قرار دارد و می توانید در تعطیلات عید به بازدید این ریتون جذاب بروید.

 

دوره تاریخی: هخامنشی

قدمت: قرن پنجم تا چهارم پیش از میلاد

جنس: طلا 

محل نگهداری: موزه رضا عباسی، تهران

ساعات بازدید: ۹ تا 17

 

 

نظر بدهید