جام زرین مارلیک

جام زرین مارلیک

.

پنجشنبه 16 فروردین 1397
6693

جام زرین مارلیک با نقش برجسته غزال

جام زرین مارلیک، جامی بزرگ و باشکوه از جنس طلاست که بر روی آن نقوش برجسته ای از چندین غزال با جزئیات چشمگیر و منحصر به فرد به چشم می خورند.

 در دره گوهررود در نزدیکی شهر رودبار، تپه های بزرگ و کوچکی دیده می شوند که قدمتی باستانی دارند و یکی از مهم ترین آن ها تپه مارلیک نام دارد. مارلیک منطقه ای در جنوب غربی دریای کاسپین است که سالیان سال بقایای بی نظیری از یک تمدن کهن و فراموش شده را در دل خود پنهان کرده بود. جالب است بدانید که تعدادی ظروف مشابه جام زرین پیش رو در طی حفاری ها و در منطقه گران بها مارلیک یافت شده است. 

وقتی به بدنه این ظرف گرانبها دقت کنید، بر روی آن ۴ غزال نقش برجسته خود نمایی می کنند که به صورت افقی قاب گرفته شده اند و همگی آن ها به سمت چپ در حال راه رفتن هستند. نقوش غزال به روش و تکنیک حکاکی خلق شده که جزئیات بی نظیری چون موی غزال ها و ساختار عضلانی بدن شان به خوبی دیده می شود. جالب آن که سر، گوش ها و شاخ‌ غزال ها به صورت جداگانه ساخته شده و سپس با استفاده از محلولی کلوئیدی و چسبناک به بدنه جام زرین اضافه شده اند. خوب است بدانید در ایران باستان این محلول کلوئیدی را با استفاده از نمک مس و چسب می ساختند. به جام زرین مارلیک که بیش تر دقت کنید، خواهید دید چشم ها و سُم های غزال نیز برجسته ساخته شده اند که احتمالا برای ایجاد خاتم کاری بوده است. 

جام زرین مارلیک همان طور که از نامش بر می آید کاملا از طلا ساخته شده است و ارتفاعی ۶.۵ سانتی متری دارد.

امروزه این جام زرین در گالری ۴۰۴ موزه متروپولیتن در معرض دید عموم قرار دارد. 

 

دوره تاریخی: دوره آهن دوم

زمان ساخت: اوایل نخستین هزاره پیش از میلاد مسیح

جنس: طلا 

ابعاد: ارتفاع: ۶.۵ سانتی متر

محل کشف: شمال غربی ایران، منطقه کاسپین

محل نگهداری: موزه متروپولیتن، نیویورک

 

 

 

نظر بدهید