تندیس ماسولوس

تندیس ماسولوس

.

چهارشنبه 22 فروردین 1397
4773

تندیس ماسولوس | ساتراپ هخامنشی

مقبره هالیکارناسوس یکی از عجایب هفتگانه جهان باستان است که قدمتش به قرن چهارم پیش از میلاد بر می گردد و در شهر باستانی هالیکارناسوس و منطقه ای در ترکیه کنونی بنا شد. این مقبره برای یکی از ساتراپ های هخامنشی به نام ماسولوس ساخته و به فرمان همسرش آرتمیس ساخته شده بود. ماسول و همسرش آرتمیس ۲۴ سال در شهر هالیکارناسوس و منطقه اطرافش فرمانروایی کردند. پس از فوت ماسول، آرتمیس که داغدار این فاجعه بود دستور داد تا بهترین معماران گرد هم آیند و زیباترین و باشکوه ترین مقبره در دنیا را برای این فرمانروا بنا کنند. 

شکوه مقبره هالیکارناسوس به قدری بود که پس از آن مردم به مقبرهای پس از آن ماسولوس گفته و بدین ترتیب در مرور زمان کلمه مقبره (mausoleum) پدید آمد. مقبره هالیکارناسوس، سازه ای با ارتفاع ۴۵ متر و جزئیاتی قابل توجه بود و درست بر بالای آن دو تندیس مرمرین سوار بر ارابه‌ای با چهار اسب به چشم می خورد. دو تندیسی که بر بالای مقبره ساخته شده بود در واقع تندیس های ماسولوس و همسرش آرتمیس بودند. 

به نظر می رسد مقبره ماسولوس بر اثر زلزله های متعدد در قرن سیزدهم میلادی از بین رفت و در این میان نیز مجسمه ها و ستون ها شکسته و به اعماق زمین فرو رفتند. تا سال ها کسی از بقایای و تندیس ها اطلاعی نداشت و در کل بقایای مقبره به دست فراموشی سپرده شده بود تا آن که دولت بریتانیا افرادی را برای کشف و حفاری به بدروم ترکیه فرستاد. این باستان شناسان پس از چند سال در کمال تعجب توانست تندیس های ماسولوس و آرتمیس را کشف کند. 

تندیس ماسولوس که ارتفاعی برابر ۳ متر و عرضی ۱.۱۲ متری دارد، امروزه در موزه بریتانیا لندن نگهداری می شود.

 

زمان ساخت: سال ۳۵۰ پیش از میلاد

مشخصات: ارتفاع: ۳ متر، عرض: ۱.۱۲ متر، ضخامت: ۰.۶۸ متر

محل کشف: ترکیه، بدروم

محل نگهداری: موزه بریتانیا لندن

 

نظر بدهید