تکوک اردک

تکوک اردک

.

پنجشنبه 23 فروردین 1397
7304

تکوک اردک

تکوک ها یا ریتون ها ظرف ها و جام هایی بوده که یا به شکل یک حیوان اند و یا در انتها شمایل یک حیوان را نشان می دهند. تاریخچه این ظروف به شش هزار سال قبل بر می گردد و نمونه های فوق العاده ای این ظروف در دوران هخامنشی دیده می شود. از آن جمله می توان به تکوک طلایی شیر غران و ریتون نقره ای شیردال اشاره کرد.

ریتون شیشه ای و آبی رنگ که در شمایل یک اردک دیده می شود، به صورت تخم مرغی بیضوی و با تکنیک ذوب شیشه ساخته شده است. از آن جا که قسمت مرکزی این ریتون بسیار شکننده بوده با یک میله ظریف فلزی در قسمت دهان و از داخل حمایت شده است. این ظرف شیشه ای آبی رنگ با شیشه پیچ خورده و قیطان های رنگی تزئین شده است. نقوشی که بر روی بدنه این ریتون به چشم می خورند بدون وسیله ای خاص و با دست کشیده شده و شکلی زیگ زاگ مانند دارند. بر روی ریتون فرورفتگی ها و برجستگی های ظریفی به چشم می خورد که با ابزاری مشخص و به هنگام ساخت ایجاد شده اند: بر روی بدن اردک، در پایین دهان، در ابتدای گردن اردک و همچنین برجستگی های طولی در دو طرف سینه آن به چشم می خورند. ریتون آبی به وضوح و با ظرافت جلا خورده است. تا به حال هیچ مورد مشابهی از این اردک شیشه ای یافت نشده است. 

این ریتون اردک شکل نیز همانند دیگر ریتون ها برای پاشش شراب مورد استفاده بوده که بعدها در اوایل ظهور زرتشت استفاده از آن ممنوع شده است. این اردک با ارتفاع ۹.۸۸ سانتی متر و طول ۱۷.۷ سانتی متری خود در مجموعه ی یک کلکسیونر معروف فرانسوی به نام جرج اوریتز قرار دارد. کلکسیون شخصی جورج اوریتز یکی از بی نظیرترین و گران ترین مجموعه های اشیا باستانی و عتیقه در دنیاست. 

 

دوره تاریخی: هخامنشی

زمان ساخت: قرن پنجم تا دوم قبل از میلاد مسیح

جنس: شیشه 

ابعاد: ارتفاع: ۹.۸۸ سانتی متر؛ طول : ۱۷.۷ سانتی متر

محل کشف: کردستان، آذربایجان شرقی

محل نگهداری: مجموعه خصوصی جرج اریتز 

 

نظر بدهید