گردنبند طلایی هخامنشی

گردنبند طلایی هخامنشی

.

دوشنبه 13 فروردین 1397
6488

گردنبند طلایی هخامنشی

تصویر گردنبند طلایی به جا مانده از ملکه ایران باستان،  مربوط به سده 47 خورشیدی ایرانی،  یعنی زمان سلسله هخامنشیان،   در موزه اوستیای شمالی روسیه نگهداری می شود. 

این گردن آویز طلایی که مربوط به قرن پنجم قبل از میلاد است،  در سال ۱۹۷۱ از  داخل قبری که مربوط به اقوام سکا بود کشف شد.  این گردن آویز بخشی از وسایلی بوده است،  که در مراسم تدفین به همراه مرده دفن می شده است.  قطر دایره گردن آویز ۳۰ سانتی متر و وزن آن ۱۱۴۰ گرم است.این گردن آویز در چهار لوله های توخالی از طلا پیچ خورده،  در کمان متحدالمرکز،  به شکل یک هلال متصل با هم،  و در سه ردیف ساخته شده است.در ردیف اول زندگی عادی مردم به تصویر کشیده شده است.  اسب ها و گاوها به چرا مشغولند،  فردی گاوی را می دوشد،  کره اسبی شیر مادرش را می خورد،  سگ های گله استراحت می کنند.

در ردیف وسط دو مرد،  کماندان هایشان را کنار گذاشته اند،  و احتمالا در حال دباغی کردن پوستی هستند.  شکل و لباس این دو مرد اطلاعات کاملی را در مورد زندگی ۲۵۰۰ سال پیش اقوام هخامنشی به ما می دهد.ردیف سوم با حیوانات اساطیری پوشیده شده است،  اگر به گوشه ها نگاه کنیم در اول ردیف،  سگ های شکاری تصویر شده،  بعد حمله شیر به گراز و آهو است،  و بزرگ ترین نقش در وسط این ردیف حمله دو شیردال به اسبی را نشان می دهد.در این گردن آویز از انواع فنون طلا سازی،  از جمله ریخته گری،  ملیله کاری و لحیم کاری استفاده شده است.  در این قرن نمی توانند چنین ظرافتی در اینهمه نقش بکار ببرند،  این کار فوق العاده هنری، سابقه چند هزار ساله فنی می خواهد،  و از توانایی مردم غیر از مناطق دارای تاریخ شکوهمند کهن خارج بوده است.  در زمانی که این گردنبند ساخته می شد،  مردم اروپا که آنها نیز اقوام اولیه از مناطق جنوبی و ایران بودند،  توانایی ساخت ظروف سفالی بدون چرخ سفالگری را داشتند.  از تاریخ ایران بدرستی بدانید و به ایران و ایرانی افتخار کنید،  درود بی کران به همه مردم ایران در طول تاریخ،  که اساس و پایه تمدن را گذاشتند.

 

نظر بدهید