گردنبند طلا هخامنشی با سر ایزد مصری

گردنبند طلا هخامنشی با سر ایزد مصری

.

دوشنبه 13 فروردین 1397
6109

گردنبند طلا هخامنشی با سر ایزد مصری

در قرن پنجم پیش از میلاد، سبک یکسانی از مکتب هنر و معماری پارسی ابداع شد که برگرفته از عرف مردمانی بود که تحت امپراتوری هخامنشی زندگی می کردند؛ از آن جمله می توان مردمانی چون: ایونیان یونانی، لیدیایی ها، مردمان میان رودان و مصری ها را نام برد. زیورآلات دوره هخامنشی اشکال و طرح های متفاوت و گوناگونی داشتند که همگی آن ها تنها به بانوان مربوط نمی شدند و بخشی از آن جواهرات مورد استفاده مردان و افراد عالی رتبه سیاسی بود که با توجه به طرح و اشکال روی آن ها می شود کارکردشان را تشخیص داد. به طور مثال بر روی گردنبند زرین هخامنشی، اشکالی از سوارکاران و جنگجویان دیده می شود که در نتیجه مطمئنا این گردنبند به مردی تعلق داشته است. از آن جا که گردنبند پیش رو نیز دارای تصاویری از سوارکاران است، احتمالا این گردنبند هم از آن مردی درباری بوده است. 

این گردنبند طلا که مملو از تصاویر نمادین است، با عناصر هخامنشی ساخته شده است. در وسط این گردنبند تصویری از سر خدای «بس»، خدای مصریان باستان به چشم می خورد. بس در میان مصریان با عنوان ایزد زناشویی شناخته می شود که اغلب به هنگام تولد بچه ظاهر می شود، اما چون ایزد زناشویی ست اساسا نقشی محافظ برای بانوان خانه و امور خانه داری و کودکان داشته است. شمایل خدای بس در اطراف با پلاک هایی احاطه می شود که بر آن ها نقوشی از سوارکاران شکل بسته است. گردنبند در انتها به نگاره ای از گل نیلوفر آبی می رسد. 

همراه این گردنبند، گوشواره زرینی در منطقه پاسارگاد و شوش یافت شده که در آن تصاویری از اهورامزدا به همراه دو بال دیده می شود. این گوشواره شکلی حجره حجره دارد. 

همان طور که گفته شد گردنبند طلا پیش رو متعلق به دوره هخامنشی و ۲۶۰۰ سال پیش است. طول این گردنبند ۸۵.۹ سانتی متر بوده و تماما از طلای خالص ساخته شده است. امروزه این گردنبند طلا در گالری ۴۰۵ موزه متروپولیتن در شهر نیویورک نگهداری می شود و بازدید از آن برای عموم آزاد است. 

 

دوره تاریخی: هخامنشی (۲۶۰۰ سال پیش)

زمان ساخت: قرن ششم تا چهارم پیش از میلاد مسیح

جنس: طلا

ابعاد: طول ۸۵.۹ سانتی متر

محل کشف: منطقه شوش و پاسارگارد، ایران

محل نگهداری: موزه متروپولیتن، نیویورک

 

نظر بدهید