ریتون کاراکال و بوقلمون

ریتون کاراکال و بوقلمون

.

دوشنبه 13 فروردین 1397
7009

ریتون کاراکال و بوقلمون

تکوک، ریتون یا مرغان صراحی به ظروفی گفته می شود که در زمان های قدیم به شکل جانوران ساخته می شدند. اغلب از این ظروف به عنوان جام نوشیدنی استفاده می شده اند. تکوک برگرفته از زبان پارسی میانه می باشد که امروزه بیشتر در ارمنستان و گرجستان به کار می رود.

امروز هم به معرفی یکی از کهن ترین ریتون های به جا مانده از دوران باستان می پردازیم. این تکوک به شکل گربه ی کاراکال می باشد که بوقلمونی را به بغل کشیده. این ظرف آن قدر با ظرافت درست شده که حس فشار آمدن به بوقلمون را هم به راحتی به بیننده القا می کند.

این ظرف از دو بخش بزرگ تشکیل شده؛ یکی شاخ بزرگی که از آن آب می نوشیدند و دیگری قسمت مجسمه ی کاراکال و بوقلمون. گویا شاخ  و مجسمه به طور جداگانه ساخته شده اند و در نهایت به هم متصل شده اند.

جنس این ریتون از نقره و طلا می باشد و سازنده ی آن با هنرمندی تمام با ضرب نقره به ساخت این ظرف پرداخته است. با نگاه کردن به این ظرف کاملا مشخص می شود که هنرمند تلاش کرده که پرنده را واضح تر به نمایش بگذارد. بر روی چشم ها، تاج و بال پرنده بسیار کار شده است و گوش های کاراکال طوری ساخته شده اند که حس ظلم و خشونت را به نمایش بگذارند.

این سبک ظروف بیشتر مختص به یونان و سلسله ی هخامنشیان بوده است.

 

دوران تاریخی: یک قرن پیش از میلاد مسیح.

ابعاد: این ظرف ۲۷ سانتی متر ارتفاع و ۳۲.۷سانتی متر طول دارد، قطر آن ۱۵.۴ سانتی متر و ۵.۱۱ سانتی متر هم قطر بدن گربه است.

وزن: وزن این ریتون ۸۷۷.۸ گرم می باشد.

جنس: آلیاژ نقره و طلا

محل کشف: آسیا، ایران.

محل نگهداری: در حال حاضر این ظرف زیبا در موزه ی میهو در ژاپن نگهداری می شود و در معرض دید عموم قرار دارد.

 

نظر بدهید