مهر استوانه ای

مهر استوانه ای

.

چهارشنبه 22 فروردین 1397
6369

مهر استوانه ای داریوش هخامنشی

مهری از جنس عقیق متعلق به داریوش هخامنشی در موزه بریتیش لندن به نمایش گذاشته شده که داریوش را در حال شکار شیر نشان می دهد.

نقش روی این مهر داریوش را سوار بر ارابه ای دو چرخ در حال تیراندازی با کمان به سمت شیر می باشد. شیر در برابر شاه برروی دو پای خود ایستاد و شیری دیگر که توسط شاه شکار شده بر زیر چرخ های ارابه به تصویر درآمده، شاه در پشت سر ارابه ران ایستاده  و بالای سرش نقش اهورامزدا پیشتیبان پادشاهان ایران و در پشت وی و پشت شیر دو نخل حکاکی شده، نوشته ای برروی آن وجود دارد که نام شاه و عنوان او "داریوش، شاه بزرگ" با خط عیلامی، بابلی و پارسی باستان حک شده است. 

بنا بر نوشته ی "ماری کخ" محقق و هخامنشی شناس، نخل نماد حاصلخیزی در دوره هخامنشیان است و تمام نیازهای زندگی را برآورده می سازد و همه اجزای نخل قابل استفاده می باشد:

از میوه ی آن سرکه، شراب و ... و از برگش انواع وسایل خانگی چون سبد و...، از هسته اش نانی مقوی، حتی هستهی خس شده خرما را برای غذای گاوهای نر و گوسفند استفاده می کردند و جالب تر آنکه از هسته ی خرما، ذوب کنندگان مس، به عنوان سوخت بهره می بردند.

داریوش از شاهان قدرتمند هخامنشی بود که پس از کشتن گئومات مغ بر تخت نشست. در طول حکومت وی امنیت به نواحی بازگردانده شد، تشکیلات کشوری ساماندهی شده و یک دستگاه منظم اداری به وجود آورد و ایران را به چندین ساتراپ (بخش، شهر) تقسیم نمود و برای هر ساتراپ یک "شهربان" یا "خِشَتَرَپاون" قرار داد.

مهر عقیق داریوش در ۴۹۰  پیش از میلاد در آرامگاه های نزدیک طبس ( Tebs) در کشور مصر کشف شد.

 

 قدمت: دوره هخامنشی ،حدود ۴۹۰ پیش از میلاد

ابعاد: ارتفاع ۳.۷ سانتی متر. قطر  ۱.۷ سانتی متر

محل کشف: آرامگاه های نزدیک طبس ( Tebs) در کشور مصر

محل نگهداری : موزه بریتیش لندن ‌| British Museum

 

نظر بدهید