پلاک لاجوردی هخامنشی

پلاک لاجوردی هخامنشی

.

چهارشنبه 22 فروردین 1397
4079

پلاک لاجوردی هخامنشی

امپراتوری هخامنشیان یکی از قدرتمندترین و باشکوه ترین دوره های فرهنگی و هنری ایران باستان محسوب می شوند که از آن دوره طلایی، اشیاء و آثار بسیاری بر جای مانده است. هنر این دوره سبکی مخصوص به خود و ویژگی های منحصر به فردی دارد که در لباس و پوشاک، جواهرات و حتی ظروف این دوره به وضوح به چشم می خورد. هنر دوره هخامنشی در زمان کوروش و داریوش به اوج خود می رسد و در زمان خشایارشا و اردشیر همچنان به قوت خود باقی است. امروز همراه کارناوال به یکی از آثار جذاب و به جا مانده از این امپراتوری ایرانی می پردازیم.

بر روی پلاک پیش رو که جنسی از لاجورد دارد، نقشی از گاو بالدار حک شده که با حاشیه ای از گل های لوتوس و نیلوفر احاطه شده است. خوب است بدانید که استفاده از سنگ قیمتی لاجورد در دوره هخامنشی به سبب رنگ متفاوتش رواج بسیاری داشته است و وجود گاو بالدار یا لاماسو نیز یکی از اغلب نمادهای پرکاربرد دوره هخامنشیان می باشد. گاو بالدار در واقع نوعی خدای محافظ بوده که به صورت نمادین حافظ برکت و حیات محسوب می شد. یکی دیگر از ویژگی های هخامنشی این پلاک، وجود گل های نیلوفر یا لوتوس در حاشیه است که مختص هنر هخامنشی است و در تخت جمشید نیز بسیار به چشم می خورد.

پلاک لاجوردی پیش رو همان طور که گفته شد متعلق به دوره هخامنشی است و بنابراین قدمتی در حدود ۲۵۰۰ سال دارد. خوشبختانه این پلاک زیبا لاجوردی، بر خلاف بسیاری از دیگر اشیاء قیمتی ایران باستان، هم اکنون در کشور خودمان قرار دارد و برای بازدید از آن می توانید به موزه رضا عباسی واقع در سیدخندان مراجعه کنید.

 

دوره تاریخی: هخامنشیان

سال ساخت: قرن پنجم تا چهارم پیش از میلاد

محل نگهداری: موزه رضا عباسی، تهران

ساعات بازدید از موزه: ۹ تا 17

 

نظر بدهید