تندیس زرین مرد و بز

تندیس زرین مرد و بز

.

چهارشنبه 22 فروردین 1397
6490

تندیس زرین مرد و بز | نمایشگر جامگان ۳۵۰۰ ساله ایرانی

این تندیس در حال عبادت به همراه اشیا باستانی و با ارزش دیگری در تپه شوش و در نزدیکی معبد اینشوشیناک (خدایگان مورد عبادت آن زمان ایلامی ها) یافت شد. اشیاء یافت شده در این منطقه همگی از جنس زر، سیم، لاجورد و یا عقیق جگری بودند. با توجه به جزئیات این مجسمه زرین، همانند آرایش مو و صورتش می توان با قطعیت آن را تندیس یک پادشاه دانست. 

تندیس زرین مرد و بز بر روی پایه مستطیلی کوچکی ایستاده که در زیر آن زبانه کوچکی به چشم می خورد. این زبانه برای حمایت و ایستاده نگاه داشتن تندیس مورد استفاده بوده است. اگر به تندیس زرین مرد دقت کنید، می بینید که دست راست خود را به گونه ای بالا آورده که گویی در حال نیایش است و در دست چپ او نیز بزی کوچک با شاخ های مورب به چشم می خورد. 

مورد بعدی که باید به آن توجه کنید، جامه بلند، گشاد و حاشیه دار مرد بوده که پای او را پوشانده است. در بخش دامن دار و پایینی جامه، الگوهایی نقطه مانند و در قسمت بالا تنه نقوشی گل دار دیده می شود. باید بدانید که آثار بسیار کمی از پارچه بافته های مجلل و گران قیمت سرزمین های کهن غرب آسیا (به جز مصر) باقی مانده است و تنها اطلاعات ما از جامگان و لباس های اعیانی هزاره های پیش از میلاد به نوشته ها محدود می شود. تندیس زرین مرد و بز یکی از معدود نمونه هایی است که لباس های دوره ایلام باستان را به نمایش می گذارد. 

دوباره به سراغ تندیس زرین می رویم و با بررسی سرش متوجه می شویم که با دقت بسیاری قالب زده شده و با ظرافت تمام بر روی آن حکاکی شده است. صورت تندیس، مردی آرام با چشمان درشت و بیضوی، ابروهای پرپشت و ریش هایی بلند را به تصویر می کشد. کلاه و موهای مرد را با استفاده از خطوطی هاشور دار و متقاطع نشان داده اند. موهای نیم تاج شکل مرد، در دورتا دور سرش ادامه پیدا می کند.

 این تندیس در نزدیکی زیگورات چغازنبیل و معبد باستانی اینشوشیناک در شوش و توسط ژاک دو مورگان در سال ۱۹۰۴ میلادی کشف شد. امروزه این تندیس نیز همانند دیگر کشفیات دو مورگان در موزه لوور پاریش نگهداری می شود. 

 

دوره تاریخی: دوره ایلام میانی

زمان ساخت: ۱۵۰۰-۱۲۰۰ پیش از میلاد

محل ساخت: ایران، آکروپولیس شوش

جنس: طلا و مس

محل نگهداری: موزه لوور، پاریس

 

نظر بدهید