نقشه برجسته های طاق بستان کرمانشاه

نقشه برجسته های طاق بستان کرمانشاه

.

چهارشنبه 22 فروردین 1397
4303

نقشه برجسته های طاق بستان کرمانشاه

همراه کارناوال باشید تا با هم به سراغ یکی از آثار تاریخی و گنجینه های با ارزش کشورمان در کرمانشاه برویم که شهرتی جهانی دارد. نقش برجسته های طاق بستان، حکاکی ها و سنگ نگاره هایی عظیم و باشکوهی هستند که قدمت شان به ۱۵۰۰ سال پیش و دوران امپراتوری قدرتمند ساسانی باز می گردد.

نقش بر جسته های طاق بستان در دو بخش مختلف و دو ایوان بزرگ و کوچک به چشم می خورند. در ایوان بزرگ تر مراسم تاجگذاری خسروپرویز و در بخش کنار ایوان کوچک تر نیز مراسم تاج گذاری اردشیر دوم به تصویر کشیده شده است. ایوان بزرگ تر فضایی مستطیل شکل و ارتفاعی ۹ متری دارد که عمق آن در حدود ۶ متر می باشد. این ایوان مهم ترین اثر مجموعه طاق بستان است که در آن شمایل عظیم خسرو پرویز، اهورامزدا و الهه آناهیتا به چشم می خورد.

ایوان کوچک تر نیز ارتفاعی ۵ متری، عمقی ۳.۵ متری و پهنایی ۶ متری دارد. در این بخش نقش برجسته هایی از شاهپور دوم و سوم، دیده می شود که در کنار یک دیگر ایستاده و هر دو دست راست خود را به روی شمشیر گذارده اند. در ایوان کوچک علاوه بر نقش برجسته ها، چند کتیبه وجود دارد که به اسامی شاهپور دوم و سوم در آن ها اشاره شده است.

کمی که جلوتر بروید، به سمت راست ایوان کوچک تر می رسید که صحنه تاجگذاری اردشیر را بازسازی کرده اند. در سمت راست اردشیر دوم اهورامزدا و در سمت چپ نیز نقوش ایزد مهر به چشم می خورد.

همان طور که گفته شد، نقش برجسته های طاق بستان در استان کرمانشاه و در ۳۰ کیلومتری شمال غربی شهر کرمانشاه قرار دارند.

 

دوره تاریخی: ساسانیان

قدمت: قرن پنجم میلادی

ابعاد: طول: ۵.۸ متر؛ ارتفاع: ۳.۲۰ متر

محل قرارگیری: ۳۰ کیلومتری شهر کرمانشاه

ساعات بازدید: ۹ تا ۲۰

 هزینه ورودی:  برای گردشگران داخلی ۲۰۰۰ تومان و برای گردشگران خارجی ۱۵۰۰۰ تومان

 

نظر بدهید