پیمانه با نقش بز کوهی

پیمانه با نقش بز کوهی

.

چهارشنبه 22 فروردین 1397
6472

پیمانه با نقش بز کوهی

این پیمانه سفالی بزرگ به سبک خاصی تزئین شده که شامل ترکیبی از نخستین زمین های کشاورزی مشرق زمین در زمان باستان است. بالای پیمانه مزین به حاشیه ای از پرندگان آبزی است که از نوک آنها خطوط موازی به لبه پیمانه می رسد. این خطوط نمایشگری از کل دسته پرندگان بر روی سطح آب است. در آن زمان دیدن، چنین منظره ای در دره های کم عمق و پوشیده از علف معمول بوده است. کمی پایین تر از ردیف پرندگان، دنباله ای از سگ های در حال دویدن به چشم می خورد که با بدن های دراز و باریک به نمایش گذاشته شده اند. این سگ ها احتمالا اجداد سگ های تازی می باشند. سگ های تازی نوعی سگ شکاری بوده که در گذشته در مناطق غرب آسیا و ایران پرورش داده می‌ شدند.

سطح عمده پیمانه سفالی با خطوط و طرح های هندسی به چندین بخش تقسیم شده که احتمالا نشان از مرزهای زمین های کشاورزی، روستاها و آبراه ها دارد. در میانه هر بخش، نقش باشکوه و قابل توجهی از یک بز کوهی به چشم می خورد که در هر دو شکلِ وحشی و اهلی به تصویر کشیده شده است. ویژگی بارز در نقش این بز کوهی آن است که با اشکال ساده ای چون مثلث و دایره، جزئیات کوچکی همانند ریش و دم در آن مشخص شده اند. در واقع این مشخصه بر جذابیت نگاره بز کوهی می افزاید و به آن وجهی شخصی می بخشد. شاخ های بیش از اندازه بزرگ بز کوهی نیز احتمالا همین کارکرد را دارند و در واقع با شخصی کردن نگاره، نوعی امضا قبیله ای محسوب می شود. از این امضا برای شناخت ظرف و مالک آن استفاده می کردند.

قدمت این پیمانه سفالی به ۴۲۰۰ تا ۳۸۰۰ سال پیش، یعنی دوره مس و سنگ بر می گردد و در ابعاد نسبتا بزرگی ساخته شده است. پیمانه سفالی با نقش بز کوهی در شهر باستانی شوش، توسط ژاک دو مورگان فرانسوی کشف شد و پس از آن به موزه لوور فرانسه راه یافت. 

 

دوره تاریخی: دوره مس و سنگ

زمان ساخت: ۴۲۰۰ - ۳۸۰۰ سال پیش از میلاد

جنس: سفال 

ابعاد: ارتفاع: ۲۸.۹۰ سانتی متر، قطر: ۱۶.۴۰ سانتی متر

محل کشف: ایران، آکروپولیس شوش

کاشف: ژاک دومورگان

محل نگهداری: موزه لوور، پاریس

 

 

نظر بدهید