پلاک طلایی دو شیر شاخ دار

پلاک طلایی دو شیر شاخ دار

.

دوشنبه 13 فروردین 1397
6339

پلاک طلایی دو شیر شاخ دار

در قرن ششم قبل از میلاد و تحت فرمانروایی کوروش بزرگ، پارسی ها خود را در رأس یک امپراتوری بزرگ و قدرتمند به جهانیان شناساندند. امپراتوری باشکوهی که وسعت سرزمین هایش از اروپای شرفی و مصر تا دیار پهناور هند بود. به سبب گزارشات تاریخ نگاران یونانی و دیگر مورخان و همچنین و آثار باستانی فراوانی که از آن دوره به جا مانده، جزئیات امپراتوری باشکوه هخامنشی به خوبی به ثبت رسیده است. برای آشنایی بیش تر با این امپراتوری می‌توانید آثار هخامنشی و جواهرات این دوره را از نزدیک در کارناوال ببینید. 

اغلب ظروف هخامنشی موجود در مجموعه موزه، مزین به تصویری از رو به روی یک شیر هستند. این پلاک طلایی نیز همانند دیگر ظروف این دوره، در قسمت بالا خود آراسته به دو شیر غران و بالدار است. در بالای سر این دو شیر، گوش های گاو و شاخ هایی مجعد و مشابه به شاخ های قوچ به چشم می‌خورد. همچنین گردن شیرها با پر پوشانده شده است. کمی پایین تر دو بال بزرگ و متقارن وجود دارد که تقارن آن ها به سبب تعادل تزئینی پلاک می باشد. 

در پشت پلاک حلقه هایی سنگینی متصل است که به کاربرد این پلاک تزئینی اشاره دارد، به طوری که از این پلاک برای اتصال به کمربند چرمین استفاده می کردند. ارتفاع این پلاک طلایی ۱۳.۶ سانتی متر و عرض آن ۹.۸ سانتی متر می باشد. امروزه پلاک طلایی دو شیر شاخ دار در گالری ۴۰۵ موزه متروپولیتن نیویورک در معرض دید عموم قرار دارد. 

 

دوره تاریخی: هخامنشی

زمان ساخت: قرن ششم و چهارم قبل از میلاد

جنس: طلا

ابعاد: ارتفاع: ۱۳.۶ سانتی متر، عرض: ۹.۸ سانتی متر

محل نگهداری: موزه متروپولیتن، نیویورک

 

 

نظر بدهید