جام زرین هخامنشی

جام زرین هخامنشی

.

پنجشنبه 16 فروردین 1397
7782

جام زرین هخامنشی با نقش برجسته گاو

یکی از موهبت های جغرافیایی کشور عزیز ما ایران، ثروت های زمینی ما چون کانی ها و سنگ های قیمتی است. منابع فوق العاده ای از انواع سنگ های ارزشمند در پهنه وسیع کشورمان یافت می شود که از دیرباز مورد استفاده هنرمندان و جواهرسازان باستانی و زبردست ایرانی بوده است. به همین دلیل است که اگر در آثار و بقایای باستانی و تاریخی ایران قدری جست و جو کنید، با طیف عظیم و فوق العاده ای از انواع جواهرات و ظروف طلایی ایرانی مواجه می شوید. یکی از دوران های تاریخی ایران که ساخت ظروف و جواهرات منحصر به فرد طلایی در آن بسیار رواج داشت، دوره باشکوه هخامنشی است. البته خوب است بدانید که نکته جالب توجه و متمایز اشیاء به جا مانده از دوره هخامنشی تنها جنس با ارزش آن ها نبوده و موضوعات مورد استفاده، ظرافت و سبک ساخت ماهرانه آن ها نیز بسیار چشمگیر است.

یکی از بارزترین نمونه هایی که هم اکنون در کشور عزیزمان ایران وجود دارد، این جام زرین خارق العاده است. اگر به جام زرین نگاه کنید، می بینید که در دور تا دور این جام طلایی، نقوش برجسته گاوی خشمگین به چشم می خورد که با جزئیات و مهارت بسیاری ساخته شده است. همان طور که گفته شد این جام از طلا ساخته شده و قدمتش به ۲۶۰۰ تا ۲۵۰۰ سال پیش بر می گردد. 

امروزه  این جام زرین شکوهمند در موزه رضا عباسی، واقع در خیابان شریعتی نگهداری می شود. کارناوال به شما عزیزان توصیه می کند تا در اوقات فراغت خود سری به موزه رضا عباسی بزنید و علاوه بر این جام زیبا، دیگر مجموعه های ارزشمند موزه را از نزدیک ببینید.

 

دوره تاریخی: هخامنشیان

قدمت: قرن پنجم تا چهارم پیش از میلاد

جنس: طلا

محل نگهداری: موزه رضا عباسی، تهران

ساعات بازدید: ۹ تا 17

 

نظر بدهید